Nov 1, 2016

ترور و امپریالیسم در آسیا

نوشتهء:  محمد بدری گولتکین ترجمهء:  علی قره جه لو

مجله "تئوری" در ماههای اخیر مجموعه های مهمی را به خوانندگان عرضه می کند.  در ماه اگوست، اقدام به کودتای 15 ژوئیه "سازمان ترور فتح الله گولن" FETÖ و در ماه سپتامبر، با حرکت از "احکام حکومتی "آکپ" {AKP}موضوع "ارتش" را مورد بررسی قرار داد.  (1)
هردو مجموعه  بی نهایت دارای اهمیت هستند، تا آنجائی که، تئوری را در ماهها و حتی سالهای آینده به مرجع مهمی تبدیل خواهند کرد.
موضوع مجموعهء ماه اکتبر، "ترور و امپریالیسم در آسیا" می باشد.  در دوران ما، که تمام کشورهای آسیا، بویژه جهان اسلام با ترور دست و پنجه نرم می کنند،
بررسی پدیده ترور، علل، نتایج، و راه های حل آنرا مورد بررسی قرار داده، و بطور قطع، به نیاز مهمی پاسخ می گوید.
در عصر ما، منشاء ترور امپریالیسم است
مجموعه، از هشت مقاله تشکیل می شود.  "باریش دوست ار"  Barış Doster"، "علی اردینچ" Ali Erdinç، "جاهد ارمغان دیله ک"  Cahit Armağan Dilek، بطور کلی تحولات 150 سال اخیر را بطور اعم، و با حرکت از نمونه های داعش و پکک {PKK} بطور اخص، مناسبات امپریالیسم - ترور را مورد بررسی قرار داده اند.
با اسناد بیشماری اثبات شده است که در عصرما، سازمان های ترور که با تحریک تفاوت های قومی و دینی خلق شده اند، در ریشه همه آنها مستقیما امپریالیسم وجود دارد.
در نوشته های تئوری در این زمینه، اطلاعات بسیار موثری عرضه می شود.  بعنوان مثال، رهبر داعش "ابوبکر البغدادی"، بین سالهای 2009- 2005 در یکی از اردوگاههای آمریکا در جنوب عراق "زندانی" بوده است.  بعلاوه، در سالهای بعد، عکس های وی با سناتور سابق آمریکایی "مک کین" MC Cain در یک آلبوم عکس وجود دارد.
آمریکا، تا رسیدن داعش به دروازه های شهر اربیل در شرق، و در سوریه نیز، تا رسیدن به عین العرب {کوبانی} که در دست "پید" PYD  بود، تنها به نظاره کردن داعش اکتفاء نکرده، برعکس، مسیر داعش را هموار می کرده است.
جاهد ارمغان دیله ک، ارقام بسیار مهمی در این زمینه ارائه می دهد:   تا ژوئن 2015 هواپیماهای نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا مجموعا 1774 حمله هوایی علیه داعش انجام داده اند.  از این تعداد 1200 تای آنها در مناطق تحت کنترل YPG  {شاخه نظامی PYD در شمال سوریه} انجام گرفته است!
جاهد ارمغان دیله ک، در این خصوص به رقمی اشاره نکرده است، ولی برای دانستن اینکه بقیه 500 حمله هوایی نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا در کجا انجام یافته است، احتیاجی به تحقیق هم وجود ندارد.  زیرا، این حمله ها، در مناطقی که، نیروهای بارزانی و پکک  با داعش رو در رو شده اند، انجام گرفته است!
در همان دوران ارتش های عراق و سوریه نیز علیه داعش جنگیده اند، ولی این مسئله، هیچوقت، حتی توجه آمریکا را بخود جلب نکرده است.  این موضوع خود به خود نشان می دهد که، دو سازمان بزرگ ترور در منطقه ما، بعنوان ابزار طرح های منطقه ای آمریکا انجام وظیفه می کنند. 
وظیفه ای که به داعش داده شده است، اینست که با توحش خود، افکار عمومی جهان را متقاعد کند که، تهدیدی وحشتناک برای تمام بشریت است.  
پکک  و بارزانی هم، در این وضعیت بعنوان نیروهای "سکولار- انسانی" که بشریت را از توحش داعش آزاد خواهند کرد، به صحنه آورده می شوند.
سرانجام، از یک طرف دنیای اسلام براساس تفاوت های قومی و دینی تجزیه می شود، و از طرف دیگر، استراتژی منطقه ای آمریکا که به تاسیس اسرائیل دوم و رسیدن به دریای مدیترانه مبتنی است تحقق می یابد، و یا به زبان دیگر، می خواهد تاسیس شود.  (2)
تلاقی ترور جدایی خواه با امپریالیسم
در مقاله "محمد بدری گولتکین" موضوع از زاویه دیگری مورد بررسی قرار می گیرد.  در دنیای در حال توسعه، حرکت هایی که بر اساس تفاوت های قومی و دینی سازماندهی شده و علیه دولت های ملی دست به اسلحه می برند، بطور اجتناب ناپذیری با امپریالیسم تلاقی می کنند.
این یک قانون است و استثناء ندارد.  به دو دلیل:  حرکت قومی و یا دینی به علت این که در مقابل دولت ملی که آنرا هدف قرار داده، ضعیف است، برای رسیدن به موفقیت، دنبال نیرویی می گردد که بدان تکیه کند.  در حال حاضر این نیرو، امپریالیسمی است که در کمین نشسته است.
امپریالیسم در کمین است، زیرا، تمامی دولت های ملی در مبارزه علیه امپریالیسم بوجود آمده اند، و تمایل طبیعی امپریالیسم، تکه پاره کردن دولت های ملی و دوباره مستعمره کردن آنهاست.  بدین دلیل، مناسب ترین ابزار، تفاوت های قومی و دینی در این کشورهاست.
اگر، چنین نیرویی وجود دارد، امپریالیسم بطور قطع آنرا پیدا می کند، و اگر نباشد، بوجود می آورد.
راه حل:  همکاری منطقه ای علیه امپریالیسم
مقاله دکتر "جنید آکالین"   Cüneyt Akalın با حرکت از پراتیک "سازمان همکاری شانگهای" {SCO} در مبارزه علیه ترور، موضوع همکاری منطقه ای را بررسی می کند.  پراتیک "سازمان همکاری شانگهای" که در سال 1995 اولین قدم های آن برداشته شد، و در سال 2001 رسما بنیانگذاری شد، در مبارزه علیه سازمان های ترور، که آلت دست امپریالیسم اند، نشان می دهد که، همکاری در میان کشورهای مربوطه به نتیجه قطعی می رسد.
در دوران ما، که ترور، بویژه دنیای اسلام را درنوردیده، بطورعام، کشورهای عضو SCO، و بطورخاص، جمهوری های مسلمان آسیای میانه عضو "سازمان همکاری شانگهای"، در صلح زندگی می کنند، و با همکاری میان خود در سالهای گذشته، اقدامات تروریستی را با شکست روبرو ساخته اند.
پراتیک SCO نشان می دهد که، در منطقه ما نیز {آسیای غربی و خاورمیانه} فعالیت های تروریستی فقط با همکاری منطقه ای است که می تواند خنثی گردد.
در اینجا، در رابطه با خودمان نیز می توانیم درس های لازم را بیاموزیم:  تحقق همکاری، و بویژه همکاری امنیتی بین ترکیه، ایران، عراق، سوریه، لبنان و آذربایجان، تنها سیاستی است که می تواند ریشه ترور را از این جغرافیا بطور قطعی ریشه کن کند.  (3)
"اتحادیه غرب آسیا"، با تمامی جغرافیای اوروآسیا، و در راس آن روسیه و چین دارای وحدت منافع مشترک خواهد بود.
این است، پیامی که شماره اکتبر "تئوری" می دهد.
توضیح مترجم
(1)  اشاره به ارگان تئوریک ماهیانه "حزب کارگر" IP ترکیه است.
(2)  سازماندهی داعش از ابتدا با کمک های مالی عربستان و قطر و کمک های تسلیحاتی، آموزشی و لوجستیک کشورهای غربی و در راس آن آمریکا انجام شد.  وحشت آفرینی های داعش، و رو شدن قدرت های حامی پشت سر آن، آغاز مرحله دوم استراتژی خاورمیانه بزرگ آمریکا را امکان پذیر ساخت.  این به معنای پایان یافتن تاریخ مصرف داعش و آغاز نقش آفرینی فعال سازمان های کردی بعنوان "پیاده نظام" آمریکا در منطقه است.  در این مرحله به بهانه مبارزه با داعش، آن مناطقی که می باید درچارچوب استراتژی خاورمیانه بزرگ آمریکا، تجزیه گردد، از نیروهای داعش پاکسازی و در اختیار پید/ پکک گذاشته می شود، و از طریق باصطلاح، ایجاد "کریدور کرد" {کریدور آمریکا - اسرائیل} کشورهای عراق و سوریه  تجزیه شده، و راه انتقال نفت موصل - کرکوک به دریای مدیترانه در سوریه امکان پذیر می گردد.
در این رابطه، جا انداختن سازمان های کردی بعنوان جنگجویان "سکولار- دموکراتیک"، که از طریق اخبار و گزارشات و تحلیل های مدام و سراسر یک طرفه غرب انجام می پذیرد، وظیفه پنهان کردن دست های خونین امپریالیست های غربی در کشتار مردم منطقه، تصاحب سرزمین و تاراج ثروت های آنها را ایفاء می کند.     
(3)  محمد بدری گولتکین نظریه خود در این زمینه را در کتابی بنام "اتحادیه غرب آسیا /5 کشور 5 دریا"    Batı Asya   Birliği,5 Ülke, 5 Deniz  منتشر کرده است.
لینک اصل مقاله
 http://www.ulusalkanal.com.tr/asyada-teror-ve-emperyalizm-makale,5792.html


No comments: