Aug 15, 2015

ترکیه: انفجار تروریستی سوروچ، اهداف و پیامدهای آن

علی قره جه لو

جوانانی که برای کمک به عین العرب (کوبانی) به بخش “سوروچ” ایالت “شانلی اورفا” رفته بودند، مورد هدف بمبی انتحاری که در “مرکز فرهنگی آمارامنفجر شد، قرار گرفتند. در این انفجار 31 نفر کشته و 104 نفر دیگر زخمی شدند. بیشتر مفسران انگشت اتهام را بسوی داعش اشاره کردند و این انفجار را نتیجه درگیری داعش و “پید” PYD (شاخه PKK در سوریه) دانسته، و حکومت ترکیه را متهم به سهل انگاری در اتخاذ تدابیر امنیتی کردند.
رسانه های داخلی و خارجی “جریان اصلی” Main Stream نیز، بشکلی هماهنگ با همراهی ارتباطاتی که با برخی از احزاب ترکیه دارند، یک زبان در جهت فوق به حرکت در آمدند
و تلاش کردند دیدگاه واحد و یکسویه ای از این حادثه ارائه دهند، تا افکارعمومی ترکیه و جهان را در جهت معینی که مطابق اهداف سیاسی انفجار تروریستی است، هدایت کنند. در واقع ارائه چنین دیدگاهی از انفجار تروریستی، ساده کردن حادثه، پنهان کردن واقعیات پشت پرده، در جهت مهندسی کردن افکار عمومی، برای رسیدن به هدف سیاسی مشخصی است.   واقعیات پشت پرده ای که “رسانه های حاکم” و “جریان اصلی” ترکیه و جهان تلاش می کنند تا از دید مردم پنهان کنند کدامند؟ در این رابطه ما به چند دیدگاه متفاوت از مفسران دیگر، در رابطه با اهداف ترور انتحاری اشاره کرده، و سپس به تحولات و پیامد های آن نظری خواهیم داشت.

اهداف بمب گذاری
محمد علی گوللر” تحلیل گر سیاسی:

قراین اولیه نشان می دهد که این انفجار کار داعش بوده است. فاعل طبیعی انفجار بدون تردید داعش است، ولی، در حملاتی از این نوع آنچه مهم است، نه تشخیص فاعل، بلکه تشخیص آمر و اهداف انفجار است. به نظر ما اهداف این انفجار بسیار فراتر از این درگیری است. زیرا اگر مسئله درگیری داعش – پید باشد، اصولا هدف در سوریه باید مورد حمله قرار گیرد نه در ترکیه. با انفجار این بمب در ترکیه، سعی می شود به افکار عمومی ترکیه القاء شود که در گیری ها دارد به ترکیه سرایت می کند. در حالی که هدف انفجار تروریستی در واقع خود ترکیه است.
برای درک هدف حمله تروریستی لازم است به مذاکرات و توافقات امنیتی آمریکا – ترکیه که اولین نتیجه آن امضای “قرارداد جدید اینجیرلیک” (پایگاه اصلی هوایی آمریکا در ترکیه) است نگاه کرد. جوهر توافق اینجیرلیک، کلید کردن آنکارا به هدف اصلی آمریکا در سوریه است. آمریکا با این توافق، در عمل قصد دارد به بهانه مبارزه با داعش، آنکارا را در سوریه با پید در یک محور قرار دهد. در واقع 5 سال دشمنی حکومت AKP با رژیم اسد، زمینه ساز کشاندن ترکیه به خاک سوریه نیز با هدف سرنگونی رژیم در سوریه است”. (1)

دوغو پرینچک” رهبر “حزب کارگر” (وطن)

برای درک واقعیت انفجار، تحلیل درست نتایج انفجار ضروری است. زیرا نتایج سیاسی آن، هدف انفجار را رو می کند.   “روزنامه سؤزجو” Sözcü Gazetesi هدف انفجار را با تیتر بزرگ چنین نوشت: “قصد داشتند اسباب بازی ببرند و پارک کودک بسازند”، بعد از انفجار و قتل جوانانمان، به کمپین روزنامه ها بنگرید! فعالیت هایی که در جهت ایجاد خونین “کریدور کرد” پیش برده می شود، ناگهان به اسباب بازی بردن و ساختن پارک کودک تبدیل می شود. آن جوانانی که این اسباب بازی ها را می بردند، خود نیز نمی دانستند که در خدمت کدام طرح و برنامه ای بوده اند. آیا متوجه این حقه بازی رسانه ها هستید؟
امپریالیسم آمریکا و اسرائیل در جنوب ترکیه، تحت نام “کریدور کردکریدوری ایجاد می کنند، با این کریدور قصد دارند طرح کردستان بزرگ را که به دریای مدیترانه هم راه خواهد داشت، ایجاد کنند. اگر این طرح خونین بگیرد، در منطقه ما اسرائیل دومی تاسیس خواهد شد. مقامات آمریکا و در راس آن اوباما از واحدهای نظامی “پید – پکک” PKK/PYD با نام “نیروی زمینی مان” نام می برند. هدف آمریکا از اولین جنگ خلیج [فارس] (1991) تا تحریک جنگ داخلی سوریه ، یعنی 25 سال جنگ خونین در منطقه، این بوده است که کردستان بزرگ را، یعنی اسرائیل دوم را تاسیس کند. ترور داعش – پکک علیه ترکیه نیز با این هدف مورد استفاده قرار گرفته است.
درست است جوانان به قتل می رسند، ولی اخباری در خصوص حمایت از تروریست ها انتشار پیدا نمی کند. حکومت AKP به سوریه ترور صادر کرده است، این واقعیت را ما سالهاست که به تنهایی نوشتیم، ولی تروریست های مورد حمایت فقط داعشی ها نیستند. امروز در ترکیه، تمامی ابزارهای رسانه ای بغیر از روزنامه “آیدینلیک” Aydınlık و ” اولوسال کانال” Ulusal Kanal (کانال تلویزیونی حزب کارگر) کمپینی درجهت جلاء زدن و باد کردن تروریست های PKK پیش می برند، رسانه های امپریالیستی نیز در راس این کمپین قرار دارند. مهم ترین ترین نتیجه ای که از عملیات خونین ترور دیده می شود این است که، در چشم شهروند ترکیه، ترورPKK که “محمدجیک” Mehmetçik (نماد سرباز ترکیه) را به قتل می رساند، تبدیل به حرکتی می شود که به کودکان اسباب بازی می برد و می خواهد پارک کودک بسازد! در “آدی یامان” گروهبانی را به قتل می رسانند و هدف آنرا دفاع از Rojava (بخش های کردنشین شمال سوریه) اعلام می کنند! در این میان اگر، جوانان بقتل می رسند، شهروندان ترکیه به قتل می رسند نه مسئله آمریکا و نه مسئله پ ک ک است، آنها مشغول بهره برداری از ثمره ی حمله تروریستی اند.
تجزیه ترکیه دیگر تبدیل به عمل معصومانه بردن اسباب بازی به کودکان شده است. کمپینی که پیش برده می شود، هدف اش وادار کردن ترکیه به عشق ورزیدن به جلاد خود است. کشورمان تحت حکومت آمریکایی، به وضعیتی دچار شده است که قادر به دفاع از خود نیست. با این سیستم و سناریوهایی از این دست راهی جز تجزیه ترکیه باقی نمی ماند. احزاب درون سیستم، مجلس را اشغال کرده اند، و این اشغال در خدمت تجزیه کشور است”. (2)

گردهمایی هواداران پ ک ک در ترکیه
عادل حاجی عمراوغلو” مفسر سیاسی
رسانه های داخلی و خارجی بلافاصله بعد از انفجار اعلام کردند که، مسئول انفجار داعش است. در حالی که محل انفجار مورد بررسی و تحقیق قرار نگرفته، ویژه گی های مواد انفجاری تعیین نشده، داعش هنوز مسئولیتی در این مورد بعهده نگرفته، ولی رسانه های داخلی و خارجی در مورد فاعل انفجار همفکرند! انگار، کسانی که انفجار را انجام داده اند، خبر آنرا نیز از پیش، به همه جا پخش کرده اند. برای دانستن این که یک عمل را چه کسی انجام داده و دستور آنرا کی صادر کرده است (آمر) باید به نتیجه و پیامدهای آن نگاه کرد، یعنی چه کسانی از این عمل سود می برند.
قبل از همه باید گفت، هدف انفجار تروریستی، خود ترکیه است. هدف، تحریک مردم، زمینه سازی برای شورش منطقه ای و آسان کردن کار پکک در شرایط سردرگمی و بی ثباتی است. از طرف دیگر معصوم جلوه دادن پکک است. زیرا بزرگترین مانع کریدور آمریکا – اسرائیل (کریدور کرد) ترکیه است. یعنی هدف، تسهیل و پاک سازی موانع بازکردن کریدور به سمت مدیترانه است. زیرا بدون اجازه ترکیه، ایجاد کریدور آمریکا- اسرائیل امکان ناپذیر است. لذا هدف، به تسلیم واداشتن ترکیه در مقاومت علیه ایجاد کریدور آمریکا- اسرائیل است. حمله انفجاری علیه ترکیه، حاوی یک هشدار جدی، و در واقع، تهدید و پیام آشکاری علیه ترکیه است، بدین معنی که، تو برای مانع شدن ایجاد کریدور دست به تاسیس منطقه امنیتی می زنی، ما هم وضعیت داخلی ترا بهم می ریزیم. عکس العمل ترکیه به این هدف، هم سرنوشت ترکیه و هم سرنوشت خاورمیانه را رقم خواهد زد.
تهدید اصلی که متوجه ترکیه و دیگر کشورهای خاورمیانه است، از سوی آمریکا و اسرائیل است. داعش یک ابزار کوچک آمریکاست، همچنان که پکک است. در ترکیه و خاورمیانه، صلح، تنها و تنها با مخالفت و مقابله با طرح های آمریکا امکان پذیر است. آنهایی که از آمریکا طلب نقش و وظیفه می کنند، نمی توانند به صلح خدمت کنند. آنهایی که دنبال بمب گذار می شوند، بیخود دنبال آدرس های غلط نروند. آمر بمب گذاری ها آمریکا و اسرائیل است، در حالی که تماشاگران، تنها ابزارهای آنها، یعنی داعش و PKK را در جلوی صحنه می بینند”. (3)

گزارش “جیحون بوزکورت” خبرنگار سیاسی

انتخاب سوروچ برای عملیات تروریستی انتخابی آگاهانه بوده است، زیرا سوروچ، بخشی از توابع “شانلی اورفا” است که در آنجا اعراب و کردها کنارهم زندگی می کنند و ایجاد یک درگیری قومی در آنجا، به لحاظ آنچه در سوریه می گذرد، آسان تر است. بعلاوه، شانلی اورفا، ایالتی است که در انتخابات اخیر، AKPدر آنجا اکثریت آراء را بدست آورد، ولی حدپ نیز این ایالت را برای اهداف خود مهم تلقی می کند. یکی از نمایندگان مجلس HDP بنام “فیگن یوکسک داغ” Figen Yüksekdağ یک روز قبل از انفجار، در سوروچ بوده و در سخنرانی که ایراد کرده، گفته است: “ما پشت مان را به PYD, YPJ, YPG (سازمان های مختلف وابسته به پکک در سوریه) تکیه می دهیم و در گفتن و دفاع از آن نیز مانعی نمی بینیم”. (4)


تظاهرات مخالفان پ ک ک در ترکیه
پیامدهای انفجار تروریستی:

به دنبال انفجار تروریستی سوروچ، اظهارات “صلاح الدین دمیرتاش” رهبر شاخه قانونی “پکک” PKK یعنی “ح دپ” HDP و رهبران پ ک ک در این رابطه قابل تامل است. صلاح الدین دمیرتاش درخصوص انفجار گفت:”مردم ما، نهاد های سیاسی ما، سازمان های جامعه مدنی، سازمان های حرفه ای و همه نهاد های اجتماعی باید تدابیر امنیتی خود را افزایش دهند”.
منظور از ” افزایش تدابیر امنیتی” چیزی جز مسلح شدن نیست. یعنی نهادهای برشمرده فوق باید مسلح شوند. ولی سوآل این است، مسلح شدن علیه کی، برعلیه داعش یا برعلیه آمریکا که داعش را وارد بازار کرده است؟ مسلما منظور دمیرتاش هیچکدام از آنها نیست. در واقع، خواست وی از یک طرف، مسلح شدن نهادهای برشمرده ی فوق، تحت رهبری پکک است، و از طرف دیگر، بهره برداری از انفجار تروریستی در جهت معصوم و مظلوم نشان دادن سازمان ترور PKK و مشروع جلوه دادن مسلح شدن متعلقات آن، به بهانه دفاع از خود است.
دمیرتاش بعد از این اظهارات، مجلس ترکیه را به اجلاس فوق العاده فرا خوانده و می گوید: “اولین کاری که این مجلس باید انجام دهد این است که پروسه گشایش”(منظور گشایش کرد است، یعنی در وحله اول مجلس ترکیه باید خودمختاری کردستان را تصویب کند) را تسریع کند، اگر این کار با تصمیم پارلمان انجام گیرد، صلح آسان تر تامین خواهد شد”. به زبان دیگر، اگر مجلس ترکیه این کار را انجام ندهد، جنگ داخلی ناگزیر خواهد بود، و ما نهادهای وابسته را به این دلیل به مسلح شدن فرا می خوانیم! باید اضافه کرد که، دمیرتاش به فاصله یک ماه از انتخابات عمومی اخیر در یک گردهمایی گفته بود که “کردها هم باید دولت داشته باشند”. (5)
چنان که معلوم می شود، این که فاعل انفجار تروریستی داعش بوده، یا نه، اهمیتی ندارد، مهم این است، که انفجار و قتل عام تروریستی به نفع کیست و چه کسانی می خواهند از آن بهره برداری کنند. دمیرتاش با پشت گرمی به آمریکا و حضور آن در شمال سوریه و عراق مجلس را تهدید می کند، تا امر “گشایش کردرا تسریع کند در واقع امر تجزیه کشور و تسریع آن را از مجلس طلب می کند! در این رابطه اصرار آمریکا در تشکیل حکومت ائتلافی مرکب از AKP/ CHP و حمایت HDP از این ائتلاف نیز در این راستا قابل درک است. زیرا این ائتلاف، اولین کارش، ادامه روند گشایش خواهد بود. چنان که دیده می شود، ترکیه هم از طریق دموکراتیک” و هم از طریق تهدید مسلحانه پ ک ک، زیر چمبره فشار و محاصره آمریکاست، تا خود را تسلیم طرح های آمریکا در خاورمیانه کند. ماده های دیگری که دمیرتاش در این رابطه به مجلس پیشنهاد داده است نیز درخدمت این پروسه است.
در ادامه اظهارات صلاح الدین دمیرتاش، “جمیل باییک” Cemil Bayık رهبر KCK ( اتحادیه جوامع کردستان) ) نیز می گوید: “خلق ها، فرهنگ ها، باورهای دینی، نیروهای دموکراتیک و سوسیالیست، باید علیه این قتل عام ها باشند. آنها نباید از این حکومت و از این دولت انتظار حمایت از خود را داشته باشند. حوادث و حقایق نشان می دهد که آنها باید بلافاصله سازماندهی خود را به پایان رسانده و بر اساس ایجاد حکومت های خود، از خود دفاع کنند”!
کاربرد مفاهیمی مانند: خلق ها، فرهنگ ها، باورها، نیروهای دموکراتیک، سوسیالیست ها … مصرف خارجی داشته و برای سردرگم کردن مخاطبان است. جوهر اظهارات جمیل باییک روشن است، مسلح شویم و از طریق خشونت و مبارزه مسلحانه دولت مستقل خود را تحمیل کنیم. بی جهت نیست تظاهراتی که به درخواست HDP و ظاهرا برای لعن تروریسم برگزار شد، در برخی از شهرها به نمایش کلاشینکف ها و تهدیدها تبدیل گردید”. (6)
*****
توضیحات:
1) گوللر در ادامیه تحلیل خود می نویسد: “اگر هدف واقعا پایان دادن به ترور است ترکیه باید تدابیر زیر را اتخاذ کند:
ترکیه باید سیاست خود در مورد سوریه را تغییر دهد.
ترکیه باید قرارداد و توافقات اخیر اینجیرلیک با آمریکا را لغو نماید.
ترکیه باید “مرکز عملیات هماهنگ مشترک” با امریکا را که در حال تاسیس است و نیز “مرکز عملیات مشترک” با عربستان سعودی را و همچنین برنامه “تعلیم و تجهیز” مخالفان سوریه همراه آمریکا در خاک ترکیه را پایان دهد.
ترکیه باید تمامی اجلاس ها و گردهمایی های سازمان های مخالف سوریه مانند “ارتش آزاد سوریه” و … در خاک ترکیه را برچیند.
ترکیه باید مرزهای خود با سوریه را بسته، به صدور ترور به سوریه پایان داده، و به ایجاد نوار امنیتی در طول مرزهای خود با سوریه اقدام کند، و اجازه دهد تا نیروی هوایی سوربهه کنترل بر مرزهای شمالی خود را تامین کند. همچنین، ترکیه باید “ارتش فتح” را که با همکاری عربستان ایجاد کرده منحل و به اشغال “ایدلیب” پایان دهد.
Suruc saldirisinin hedefi: M.Ali.Guller: 21Temmuz.2015
http://www.gunlukkoseyazilari.com/aydinlik-mehmet-ali-guller-21-temmuz-2015-suruc-saldirisinin-hedefi/85582

Mehmetcigi olduren teror artik cocuga oyuncak goturmek kadar masum :  (2
Dogu Perincek, 22 Temmuz.2015

Adil Haciomeroglu: Media Watch, 21 Temmuz. 2015 (3
http://www.ulusalkanal.com.tr/suruc-ta-bombayi-kim-patlatti-makale,4518.html )ttp://www.aydinlikgazete.com/politika/koridoru-onleme-hazirligina-yanit-h74180.html4

5) “صباحت الدین اؤن کیبار”، ستون نویس آیدینلیک در این رابطه نوشت: “از انتخابات یک ماه نگذشته صلاح الدین دمیرتاش گفت: اعراب دارای 22 دولت هستند، کردها هم باید دولت داشته باشند. این گفته دمیرتاش را خدمت آنهایی که در جریان انتخابات HDP را به عنوان ناجی و قهرمان به جامعه معرفی می کردند، تقدیم می کنم”.
http://www.aydinlikgazete.com/m/iste-koalisyonu-isteyen-ve-istemeyenler-makale,60792.html
ژنرال انور مجید اشکی” از بلند پایگان ارتش سعودی در دیدار با مقامات ارشد ارتش اسرئیل یک طرح 7 ماده ای به اسرائیل داده است. یکی ازماده های این طرح مربوط به طرح تشکیل کردستان مستقل در منطقه است، که شامل بخش های کردستان ترکیه ، سوریه، ایران و عراق می شود.
نقل از Yakın Doğu Haber ( 12 جولای.2015) که با استناد به نشریه The American Interest نوشته شده است.
6) “عصمت اؤز چلیک” روزنامه نگار ترک می نویسد: “هر زمانی که ترکیه به طرح های آمریکا اعتراض کند، بمب ها منفجر می شوند. فاعلین، داعش، النصرا، القاعده….. فرق نمی کند، آمریکا در آستین خود از این سازمان ها بسیار دارد”.
اؤز چلیک در مقاله دیگری در رابطه با داعش می نویسد: “داعش چنان سازمانی است که انگار آنرا به تن آمریکا دوخته اند. هم از گوشت اش، هم از شیر اش، هم از پوست اش، هم از پشم اش … از همه چیزش استفاده می کند. چنان که دیده می شود استفاده های زیادی هم خواهد کرد. آمریکا تا رسیدن به اهداف اش در منطقه، تا رساندن کریدور آمریکا – اسرائیل به دریا، از آن استفاده خواهد کرد”.
انبار فکر “کاتم هاوس” Chatham House که تحت کنترل سازمان اطلاعات انگلیس MI6 فعالیت می کند می گوید، کار داعش تا پایان سال 2016 تمام است. هم زمان با آن از آمریکا خبر می رسد که کریدور تا 6 ماه دیگر به دریای مدیترانه می رسد” حتی حکومتی که در ترکیه تلاش می شود روی کار آورده شود با عیار کریدور آمریکا – اسرائیل تنظیم می شود”.

 http://www.shahrvand.com/archives/63288


31 جولای 2015

No comments: