Oct 10, 2019

حزب جمهوری خواه خلق، و پ - ک - ک

عصمت اؤزچلیک - ترجمه ی:  علی قره جه لو

ترکیه  مشکلات جدی و زیادی دارد، تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است نیز آشکار است.  عمده ترین آنها:  اقتصاد، پناهندگان سوری، ترور، تهدیدی که از شرق مدیترانه متوجه ترکیه است، فشار علیه ترکیه از طریق قبرس، و نیز شرق فرات.  ولی، دستور کار ترکیه در حل معضلات فوق، دستورکار "حزب جمهوریخواه خلق" نیست.
پ - ک - ک (PKK) در ترکیه، تماما زیر فشار قرار گرفته و منفرد شده است.  پشت سر هم ضربه می خورد.  وضعیت در قندیل (شمال عراق) نیز چنین است.  نیروهای مسلح ترکیه امکان حرکت از آن را سلب کرده، و در غارها محصور مانده اند.
  از این رو به درد فرار به شرق رود فرات دچار شده اند، و تلاش می کنند تا در آنجا، تحت حفاظت آمریکا قرار گیرند.  ولی، ارتش ترکیه سریع تر عمل کرد، با عملیات "پنجه" (Pençe) گذرگاههای منتهی به "قندیل" و شرق فرات را قطع کرد.  در شرق فرات نیز محاصره تنگ تر می شود.  در روزهای آینده، منطقه آبستن تحولاتی است که مدت هاست انتظار می رود.
حمله اربیل
پ - ک - ک هر قدر بیشتر زیر ضربه می رود، بیشتر تعادل خود را از دست می دهد. لذا، چاره را در حمله به دیپلمات های ترکیه در اربیل دید.  مسلما سرنخ های این حمله باید مورد تحقیق قرار گیرد، و اطلاعاتی که از "عثمان کؤسه" در باره پ - ک - ک بدست آمده باید مورد بررسی قرار گیرد.  ولی بطور قطع، این حمله دارای نتایج جدیدی خواهد بود.  "کاریزمای" حزب دموکرات کردستان  KDP(عراق) از بین رفت، زیرا، تصور شهر اربیل بعنوان "امن ترین شهر" از بین رفت.  به نظر ناظرین منطقه:   تنش بین KDP -PKK آغاز شد.  در روزهای آینده این تنش بیشتر خواهد شد.  حمایت KDP از PKK تضعیف خواهد گردید.  این وضعیت تاثیر خود را در "سینجار" نیز نشان خواهد داد.  (1)
تلاش "حزب جمهوریخواه خلق" (CHP)
منظره عبارت از این است!
روزهای  بدی در انتظار پ- ک - ک، و "حزب دموکراتیک خلق ها"  HDP است. 
وقتی "محمتجیک" Mehmetcik  (مظهر سرباز ترک)  با دادن شهید امنیت کشور را تامین می کند، رهبران CHP به درد "آچیلیم" (سیاست جدید کرد - Açılım)  افتاده اند.  در روزهای اخیر پشت سر هم بیانیه صادر می کنند.  رهبر ایالت استامبول  "کافتانجی اوغلو" از ملی گرایان درون حزب شکایت می کند.  همچنین معاون رهبر "اوغوز خاقان سالیجی" نیز شکایت می کند.  بیانیه ای به تلویزیون Rudaw بارزانی داده، و خواسته است که این موضوع در مجلس مطرح شود.  اظهاراتی از قبیل، "بدون حل مسئله کرد هیچ مسئله ای حل نمی شود"، "قانون اساسی جدید، و فوری"، "مطالبات محقانه اند" از طرف حزب ادامه دارد.
PKK/HDP
با دوستان CHP صحبت می کنیم، بلافاصله موضع دفاعی گرفته، و می گویند که HDP و PKK یکی نیستند.  وقتی اظهارات "فیگن یوکسک داغ" رهبر HDP را یادآوری می کنیم که گفته بود:  "ما پشت مان را به YPG/PYD  تکیه داده ایم".  سعی می کنند وارد بحث نشوند.  و اظهارات " صلاحدین دمیرتاش"  که گفته بود:  "مجسمه رهبر اوجالان را برپا خواهیم کرد"، انگار نه انگار که چنین چیزی گفته شده است.  آنها در اینکه HDP و PKK  یکی نیستند اصرارمی ورزند.  HDP یی ها می گویند، ما PKK یی هستیم، ولی CHP   یی ها اعتراض می کنند، نه نه نیستند!
عشق CHP نسبت به PKK/HDP
در اثنای "راهپیمایی عدالت"  هشدار داده بودیم که:  "سنگ های اتحاد با PKK/HDP  چیده می شود".  ولی دوستانCHP عکس العمل نشان داده بودند، ولی امروز همه چیز آشکار شده است.  پایه های CHP به اتحاد با PKK/HDP عادت داده شد.  عشق CHP نسبت به PKK/HDP بزرگتر می شود.  رهبران CHP از دمیرتاش دفاع می کند، ولی از پایه های حزب صدایی بلند نمی شود.  رهبران CHP "آچیلیم" می گویند، ولی پایه ها نمی بینند.  رهبران CHP عفو PKK  یی ها را در دستور کار قرار می دهند، پایه های CHP نمی شنوند!
آیا CHP می تواند PKK را نجات دهد؟
   قصد رهبران CHP معلوم است.  آنها به آمریکا سلام نظامی می دهند.  به نظر شما سرانجام اینکار چه خواهد شد؟  "آچیلیم"  برای "حزب عدالت و توسعه"  (AKP) درس بزرگی بود.  ولی اگر CHP اصرار ورزد که من اینکار را می کنم، در آنصورت، شریک شکست آمریکا / PKK می شود.  نتیجه را همه باهم خواهیم دید.

توضیحات مترجم:
1)  عثمان کؤسه  Osman Köse دیپلمات ترک در کنسولگری اربیل عراق که بوسیله عوامل پ - ک - ک کشته شد.
لینک اصل مقاله:

No comments: