Nov 18, 2016

ترکیه با با پشتوانه ارتش و اروآسیا پشت میز مذاکره نشست (1)

نوشتهء:  رفعت باللی  ترجمهء:  علی قره جه لو

فرا رسیدن چهارشنبه، از سه شنبه معلوم بود.  در مرز، در خط "جرابلس" تمرکز نیرو بزرگ بود.  "ضرورت" نهایتا حکم خود را اجراء کرد.  ترکیه، وارد سوریه شد.
هدف:  برچیدن کریدور آمریکا.   نیمه شبی که سه شنبه را به چهارشنبه  وصل می کرد، سه ساعت قبل از عملیات، یکی از سخنگویان مخالفین (اپوزیسیون) سوریه از خط مرزی برمی گردد و آخرین وضعیت منطقه را توضیح می دهد:
"پید/ پکک (PKK/PYD ) به 7/6  کیلومتری جرابلس رسیده اند.  کاروان های داعش شروع به ترک جرابلس کرده اند".  "بعدا ... آشکار شد که، ترکیه وارد جرابلس خواهد شد".
به اینجا دقت کنید، فکر می کنید، نیروهای داعش چکار کردند. 
"کاروان ها به جرابلس بازگشتند.  تصمیم گرفتند بجنگند ...".
معنای این حرکت داعش:   داعش جاده صاف کن منطقه ای آمریکاست.  از مخاطب ام می پرسم:  مثل این که ترکیه وارد جرابلس می شود؟  زیاد احتمال نمی دهد و می گوید:  "فکر می کنم تمرکز نیرو بخاطر نمایش قدرت قبل از آمدن "جو بایدن" {به ترکیه} است".  اعتراض می کنم:  "اگر مداخله نشود  ... خط جرابلس سقوط می کند و اگر کریدور تکمیل شود ... حکومت {ترکیه} سقوط می کند..."
یعنی:  AKP  مجبور به مداخله است.  نتیجه، در عرض چند ساعت چنین  شد. {ترکیه وارد سوریه شد}.
اکنون به تابلوی بزرگ نگاه کنیم
1-   سیاست AKP از آغاز بحران معلوم بود، زیرا بدنبال ایجاد "منطقه امن" در سوریه بود.  تا ژوئن 2013 هدف اش، سرنگونی اسد و روی کار آوردن حکومتی با محوریت اخوان المسلمین  در سوریه بود.  جبهه آمریکا نتوانست، زیرا  نخواستند هزینه نظامی اش را تقبل کنند.
2-   در 18 ژوئیه2013،  کانتون های PKK اعلام شد.  و این، معادله سوریه را از ریشه تغییر داد.  زیرا دیگر قطعی شده بود که آمریکا در پی ایجاد کریدور بود، کریدوری که از شمال سوریه تا "دریای سفید"  {دریای مدیترانه}  ادامه داشت.  همراه کریدور آمریکا، سیاست AKP نیز تغییر کرد.  باز خواستار منطقه امن بود، فقط، این بار هدف متفاوت بود.  دیگر نه سرنگونی اسد، بلکه جلوگیری از ایجاد کریدور آمریکا بود.
3-  عکس العمل آمریکا چه بود؟  بعضا وقت گذرانی کرد، بعضا قدرت نمایی کرد، ولی بطور مدام برای PKK/PYD فضا باز کرد.  چنان که طیب اردوغان مجبور شد که از آمریکا بپرسد:  "آیا من متفق تو هستم یا PKK؟".  جواب واشنگتن احتیاج به تفسیر نداشت.  زیرا، شخص باراک اوباما  PKK/ PYD  را بعنوان "پیاده نظام منطقه ای" خود اعلام کرد.
4-   PKK به پشتوانه حمایت آمریکا ، هدف خود را گسترش داده و در جنوب شرق ترکیه جنگ خندق را شروع کرد{ژوئیه 2015}.   دینامیک های ملت و دولت ترکیه  جواب دادند.  در ترکیه  و عراق سرکوب PKK آغاز گردید {24 ژوئیه 2015}.  فقط بخش سوریه عملیات نظامی ناقص ماند، زیرا AKP  هنوز در پی "اقناع" آمریکا بود.  ولی حقیقت مسئله این است که، نتوانست ریسک تسویه حساب با آمریکا را بپذیرد.  برای این که، سیاست غلط ترکیه  در سوریه، سبب منفرد شدن ترکیه گشته بود.
5-  یک حمله دیگر از جناح ناتو انجام شد.  هواپیمای روسی سرنگون شد {24 نوامبر.2015}.  چه توطئه ی سازمان ترور فتح الله گولن FETÖ  گفته شود، و  چه خطای بزرگ محاسبه.  سیاست خارجی ترکیه به آخر خط رسید و میدان  مانورش به صفر رسید.
6-  جستجوی خروج AKP از این بن بست در مارس 2016 واضح تر شد.  ابتدا به  ایران متوسل شدند.  پشت پرده را می دانم.  به تهران یک پیشنهاد تک ماده ای کردند.  "اجاز ندهیم سوریه را تجزیه کنند".   طرف ایران از این پیشنهاد استقبال کرد.  فقط، در سوریه بدون روسیه نمی شود قدمی برداشت.
7-  در مورد روسیه چندین ماه تدارکات لازم انجام گردید ... در نتیجه، ترکیه به اقدام استراتژیک اروآسیای خود مبادرت کرد، و اردوغان نامه عذر خواهی خود را به پوتین فرستاد {24 ژوئن.2016}.
8-  این نامه، زنگ های خطر را در جبهه آتلانتیک به صدا در آورد.  ترکیه سمت خود را به سمت اروآسیا و منطقه برگردانده بود.  بعد از این چه اتفاقی افتاد؟  آمریکا به این حرکت ترکیه، با اقدام به کودتا در ترکیه پاسخ داد.
9-  در آینده، این مسئله روشن تر خواهد شد.  15 ژوئیه، یک سرآغاز است.  نه فقط برای ترکیه، بلکه، همچنین برای منطقه. خلاصه اش:   پتانسیل های ملت و دولت ترکیه، کودتای آمریکایی را با شکست روبرو ساخت.
10-   بعد از 15 ژوئیه به ترافیک دیپلماتیک نظری بیاندازیم.  ترکیه برای جلب حمایت کشورهای منطقه دست به تدارکات بزرگی زد:
-  9 آگوست:  دیدار اردوغان با پوتین در پطرزبورگ.
-  12 اگوست:  وزیر خارجه ایران جواد ظریف به ترکیه آمد.
-  16 اگوست:  ادعا:  هیئت های ترکیه و سوریه در تهران بطور سری دیدار کردند.
-  19/18 اگوست:  مولود چاووش اوغلو به ایران و هندوستان پرواز کرد.
-  21  اگوست:  ادعا:  یک هیئت از "میت"  MIT {سازمان اطلاعات ترکیه}عازم سوریه شد.
-  23  اگوست:  معاون وزیر خارجه ایران، حسین جابری انصاری به آنکارا آمد.
-  24  اگوست:  نیروهای مسلح ترک {TSK} وارد سوریه شدند.

11-   وزیر خارجه ترکیه دیروز {24 اگوست.2016} هدف عملیات نظامی در سوریه را در دوماده خلاصه کرد:
-   هدف ما پاکسازی سازمان ترور داعش در آن سوی مرز است.  یعنی، جارو کردن آنها از شمال به سمت جنوب.
-  عناصر PYG/ PKK نیز هرچه زودتر باید به طرف شرق رودخانه فرات برگردند.  آمریکا در این مورد قول داده است ... در غیر این صورت، آنچه لازم باشد، انجام خواهیم داد.

حرف آخر:

ترکیه، در سوریه 5 سال از تز "منطقه امن" دفاع می کرد.  و 3 سال هم، تلاش می کند از کریدور جلوگیری کند.  با بودن در جبهه ناتو، نتوانست آنرا انجام دهد، لذا سمت خود را به طرف اروآسیا برگرداند.  برنامه خود را روی میز گذاشت، و گفت:  هدف ام قطع کریدور آمریکاست.  هدف ام تامین تمامیت ارضی سوریه است.
نتیجه:
در عرض 15 روز، روسیه، ایران، و سوریه را قانع کرد.  زیرا، تجزیه سوریه، به نفع آنها هم نیست.
خلاصه ای از خلاصه:
ترکیه با بودن در جبهه ی ناتو در معرض تجزیه قرار داشت، لذا،  به سیاست با محوریت منطقه روی آورد و روند تجزیه را معکوس کرد.  پیش گوئی نیست:  دنباله اش خواهد آمد.  زیرا پشت میز مذاکره با نیروهای مسلح نیرومند ترک، و حمایت کشورهای اروآسیا نشست.

*  لینک اصل مقاله:   


No comments: