Dec 19, 2023

آذربايجاندا ائپیک شعرين منشاینه دایر

عرب اليفباسينا کؤچورن: م. آلار 


آذربایجان ادبیاتیندا ائپیک شعرین اینکیشافی تاریخینی ایزله‌مک اوچون، هر شئیدن اول، پوئزییامیزدا اونون تشکول تاریخیندن بحث ائتمک لازیم‌دیر. بونون اوچون ایسه ائپیک شعر آنلاییشی اوزرینده دایانماغی مقصده اویغون حساب ائدیریک.

ائپیک شعر نه‌دیر، پوئزییامیزدا او هانسی یوللار کئچمیش، نئجه اینکیشاف ائتمیش‌دیر؟ خلاصه شکلینده بو مسئله‌لری احاطه ائتمگه چالیشاق.

ایستر غرب، ایسترسه ده شرقده پوئتیکا یازان مؤلفلر ائپيک شعره تخمیناً بیر جور تعريف وئریرلر.

Dec 12, 2023

حرکت 21 آذر در آذربایجان

گفتگو با دکتر بهزادی 


پرسش- جناب آقاي بهزادي شما در زمان حکومت ملي آذربايجان مقيم تبريز بوده و از نزديک شاهد فعاليتهاي انجام شده بوديد، لطفا” در خصوص اقدامات فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي حکومت ملي آذربايجان برايمان صحبت کنيد.

 پاسخ- مايلم قبل از برشمردن فهرست‌وار اقدامات حكومت ملي آذربايجان، جمع‌بندي كه آبراهاميان در كتاب «ايران بين دو انقلاب» از اقدامات حكومت ملي آذربايجان كرده است، از صفحه 54 آن كتاب نقل كنم:

 «حتي مخالفان فرقه هم به ناچار پذيرفتند كه در عرض اين يكسال خدمات و كارهايي بيشتر از دوران بيست‌ ساله رضاشاه انجام گرفته است».

بیست و یک آذر، تاریخ دروغ که با خون نوشته شد

شهاب برهان 


در
۲۱ آذر ۱۳۲۵، چه چیزی نجات پیدا کرد؟ آذربایجان از “چنگال اهریمن “؟  نه، آنچه با سقوط پیشه وری و فرقه دموکرات و حکومت ملی آذربایجان نجات پیدا کرد، آذربایجان نبود، نجات شووینیسم ایرانی  بود از پذیرش چند ملیتی بودن سرزمین موسوم به ایران و به رسمیت شناختن هویت ملت های ساکن ایران. نجات دیکتاتوری مرکز و سلطه گری فارس از دموکراسی خواهی و عدالت طلبی پیرامونی شدگان به عُنف، و از خود مختاری و خود مدیریتی سرزمینی؛  نجات سروری و سلطه فارس بر غیر فارس؛ نجات مرکز از کابوس بیداری و حق طلبی پیرامونی شدگان

Dec 9, 2023

تریبونون 10 انجو نمره سی یاییلدی

تریبون 10 - ارومو گولی و شیوا فرهمندین ئوزل سایی سی 




فرقه دمکرات آذربایجان دیروز، امروز، فردا

محمد حسین یحیایی 


78 سال پیش فرقه دمکرات آذربایجان از سوی گروهی از روشنفکران، فعالان سیاسی و اجتماعی با پپشتیبانی توده های مردمی پایه گذاری شد و در مدت کوتاهی حکومت ملی خود را تشکیل داد.هرچند عمر این حکومت کوتاه بود و کارهای ماندگاری از خود بیادگار گذاشت که هنوز هم بخشی از صفحات زرین تاریخ آذربایجان است. نگاهی به تاریخ نشان می دهد که از روز های نخستین این جنبش و خیزش مردمی برای رسیدن به حقوق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود خاری در چشمان ارتجاع حاکم بوده و برای زدودن آن از خاطره ها به هر ترفندی دست زده است، نخست این جنبش بزرگ را انکار و سپس با لشگر کشی و کشتار به پاک کردن خطوط آن از اذهان پرداخته است.

"آوای تبعید" شماره 37 منتشر شد

اسد سیف 


«تبعیدی فقط آن کس نیست که از زادبوم خویش تارانده شده باشد. تبعیدی می‌تواند از زبان، فرهنگ و هویتِ خویش نیز تبعید گردد. آن‌کس که شعر، داستان، هنر، فکر و اندیشه‌اش در کشور خودی امکان چاپ و نشر نداشته باشد، نیز تبعیدی است. این نشریه می‌کوشد تا زبان تبعیدیان باشد. تبعید را نه به مرزهای جغرافیایی، و تعریف کلاسیک آن، بل‌که در انطباق با جهان معاصر می‌شناسد»

37-مین شماره «آوای تبعید» ویژه‌نامه‌ای است که زنده‌یاد ناصر پاکدامن در رابطه با نشریه "چشم‌انداز" تدارک دیده بودند. بیماری و سپس مرگ او انتشار آن را به تعویق انداخت. حال این شماره به یاد ناصر پاکدامن، در این راستا منتشر شده است.

Dec 5, 2023

مجازی دونیادا گزدیکلریم، گؤردوکلریم!...

س. سئیداوالی  

فیسبوک و مجازی دونیا عالمینده، انسانلار ایله گؤز- گؤزه گلمک مجبوریتی اولمادیغی اوچون، چوخلاری نظرلرینی یازماقدا چتینلیک چکمه ییب و ایسته دیکلرینی راحات یازا بیلیرلر.

توتالیم کی انسانلاری هده لمک، اونلاری تحقیر ائتمک و آشاغیلاماق دا، عیانی گؤروشلر ایله مقایسه ده، مجازی دونیادا داها راحات اولور.

اونون اوچون مجازی دونیانین یاخشی جهتلری نزدینده، پیس و چیرکین جهتلری ده آز دئییل.

دِدین یوزده نِچه؟ اُرتوقرافی سِمینارئندان بویانا…

ممد علی  


چُخدان بری، بیزیم دیلیمیزی آلچالتماق اوچون دریده‌ن قابئقدان چئخان بللی قوه‌لر، و اُنلارئن یِرلی ال‌بیرلری، هر بیر تهر سؤزه، تؤهمته ال آتئبلار. اُنو چنگیزخان موغول‌لارئ‌نئن دیلینده‌ن توتوب، آذری آد قُیولموش بیر تانئنماز دیلین یِرینه اُتورموش، غصبی بیر دیل کیمی آدلاندئرماق، بو یوروش‌لرین دؤیوش هایلارئ یِرینی توتوب؛ و اُنو کؤکونده‌ن قازماق نیتی ده دانئلمایئب‌دئر.  تبریزلی احمد کسروی‌نین یازئلارئندان سُنرا، ایللاه دا ۱۳۲۵ده ملی حکومتین یئخئلدئغئندان بویانا ،تبریز دانشگاهئ اده‌بیات دانشگده‌سینه مأمور گؤنده‌ریلمیش دکتر ماهیارنوابی‌نئن باشئنا جُمالاشان یاد، و یِرلی اوستادلار هیم‌بیر اُلوب، دیلیمیزی آردئ، آراسئ کسیلمه‌ین هجوماِ اوزبه اوز قُیموشدور.