Oct 30, 2023

کر‌م کیمی

آنار رضايئف 


۱۹۵۷-‌‌
جی ایلده «سون آوتوبوس» شعرینده ناظیم حیکمت یازیردی:

باخیرام باشیمی قالدیریب ایشدن،

قارشیما چیخیر کئچمیشدن،

بیر سؤز، بیر قوخو، بیر ال ایشاره‌سی

 سؤز-‌ د‌وستجا، قوخو-‌‌ گؤزل، ال ائد‌ن-‌‌ سئوگیلیم

کدرلندیرمیر آرتیق منی خاطیره‌لرین دعوتی

 خاطیره‌‌لردن شیکایتچی دئییلیم.

"آوای تبعید" شماره 36 منتشر شد

اسد سیف 


«تبعیدی فقط آن کس نیست که از زادبوم خویش تارانده شده باشد. تبعیدی می‌تواند از زبان، فرهنگ و هویتِ خویش نیز تبعید گردد. آن‌کس که شعر، داستان، هنر، فکر و اندیشه‌اش در کشور خودی امکان چاپ و نشر نداشته باشد، نیز تبعیدی است. این نشریه می‌کوشد تا زبان تبعیدیان باشد. تبعید را نه به مرزهای جغرافیایی، و تعریف کلاسیک آن، بل‌که در انطباق با جهان معاصر می‌شناسد»

36-مین شماره «آوای تبعید» در 280 صفحه ویژه‌نامه‌ای است در فرهنگ و ادبیات ترکمن. دبیر میهمان این شماره رحیم کاکایی در پیشگفتار آن می‌نویسد:

Oct 19, 2023

صخره ی لرزان*

مجله ی اشپیگل (2014-30)ترجمه و تلخیص: س. حاتملوی 


مطلب زیرین را در سال 2014 میلادی از مجله ی اشپیگل چاپ آلمان فدرال ترجمه کرده ام.

آن موقع نیز همانند این روز ها یکی از جنگهای بی شمار کشور اسرائیل با فلسطینی ها بشدت در جریان بود و ارتش اسرائیل آن موقع نیز همانند اینبار بخاطر عملیات نیروهای حماس در حال انتقام گرفتن از غیر نظامیان فلسطینی بود.

با خواندن این مطلب انسان تصور می کند که انگار زمان در اسرائیل و فلسطین از حرکت ایستاده است.

Oct 3, 2023

آذربایجان باشین ساغ اولسون

انجمن قلم آذربایجان (ایران) در تبعید 


خبر تلخ درگذشت آقای اصغر تاج احمدی، دوست فرهیخته، و از همکاران  نزدیک "انجمن قلم آذربایجان (ایران) در تبعید"، ما را در اندوه از دست دادن اش فرو برد.  مرحوم اصغر تاج احمدی از مبارزین قدیمی و فرهنگی آذربایجان بود، که با چندین نسل از مبارزین آذربایجان که در راه احقاق حقوق فرهنگی - سیاسی مبارزه کرده اند، آشنایی نزدیکی داشت و در انتقال تجارب خود به نسل های بعدی کوشا بود.  او خود، مقالات و ترجمه های زیادی در زمینه های زبان، فرهنگ، و مسائل اجتماعی آذربایجان نوشته و ترجمه کرده است.  

شیر زن ملت آذربایجان با جهان وداع کرد

علی اردم کؤز - ترجمه : علی قره جه لو


دوستانش میراث به جا مانده از  قنیره پاشایوا نماینده  مجلس آذربایجان را با این جمله توصیف کردند: "او امید داد"، "وطن پرست"، "شیر"، "زن نمونه ترک"، "خستگی ناپذیر
"...

 

پیکر، نماینده مجلس و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ملی آذربایجان در دومین "فخری خیاوان"  {قبرستان ویژه} باکو به خاک سپرده شد.  نماز میت پاشایوا که بر اثر بیماری جان خود را از دست داد، در "مسجد حیدر" در باکو،  پایتخت آذربایجان اقامه شد. 

تریبون 9 - شماره ویژه زنان آذربایجان منتشر شد

تریبون 9 یاییلدی - بو سایدا اوزل دوسیا: آذربایجان قادینلاری