Apr 30, 2023



بیر مای بایرامینیز مبارک اولسون!


سن سیز اولمور


س. سئیداوالی 

آغاج لار گرنه شیرلر.

یاشیل چمن ده ن،

توخونموش الوان خالچالار.

گونش تئل لری،

باهار یئل ینده هؤرولمکده دیلر.

"آوای تبعید" شماره 33 منتشر شد

اسد سیف 

«تبعیدی فقط آن کس نیست که از زادبوم خویش تارانده شده باشد. تبعیدی می‌تواند از زبان، فرهنگ و هویتِ خویش نیز تبعید گردد. آن‌کس که شعر، داستان، هنر، فکر و اندیشه‌اش در کشور خودی امکان چاپ و نشر نداشته باشد، نیز تبعیدی است. این نشریه می‌کوشد تا زبان تبعیدیان باشد. تبعید را نه به مرزهای جغرافیایی، و تعریف کلاسیک آن، بل‌که در انطباق با جهان معاصر می‌شناسد»

33-مین شماره «آوای تبعید» در 240 صفحه هم‌چون شماره‌های پیش مجموعه‌ای‌ست از شعر، داستان، نقد و بررسی ادبیات و فرهنگ. در بخش شعر این شماره، مجید نفیسی مجموعه‌ای فراهم آورده است از شعر سی‌ودو شاعر تبعیدی.

این شماره از "آوای تبعید" را می‌توانید در این آدرس دانلود کنید؛

Apr 6, 2023

دو روی یک سکّه

احمد رحیمی  

دو موجودیت ارتجاعیِ جمهوری اسلامی از یک سو، و طرفداران فرزندآخرین پادشاه پهلوی، که وی را شاهزاده خطاب میکنند، - و مایل به فراموش کردن این واقعیت هستند که انقلاب ضد استبدادی  سال ۱۳۵۷ سیستم حکومتی سلطنتی را به تاریخ سپرده است،- از سوی دیگر، در یک رقابت رسانه‌ای از اصطلاحات و ترمهای مشابه و گاه یکسانی استفاده میکنند که سالهای سال است آشنای گوش ملل غیر فارس ساکن در کشوری که ایران نام گرفته است میباشد : دو اصطلاح، یعنی تمامیت ارضی و تجزیه‌ طلبی، ترجیع‌بند همه محافل تمامیت خواه و مرتجعی است که  طرفدار رژیم فقاهتی، و یا سلطنتی با چاشنی ناسیونالیستی میباشد.

Apr 4, 2023

"تبریزین کوچه لری دولان با دولان"

س. سیداوالی 


یولداشیم هدایت سلطان زاده نین دفن مراسیمی، گون‌اورتا چاغی ساعات ایکی یاریم دادی. 

لندن شهرینین مرکزینده ن بیر نئچه مترو خطی دئییشدیکده ن سونرا، خیاوانا چیخدیغیمدا، گؤروره م‌ کی، مزارلیغا یئتیشمک‌ اوچون، هله اون دقیقه ده پیادا یول گئتمه لییم.

حتما بو تیکه یولو اوتوبوس ایله ده گئتمک‌ اولار، لاکن اوتوبوس دان خبر یوخدی؛ پیادا یولا دوشوره م. 

هاوا عینا او گون بروکسل ده "آزادلیق، عدالت، ملی حکومت" یوروشونده اولدوغو کیمی، یئللی، یاغیشلی و دوغروداندا افتضاح دی.

ھیدایت سلطانزاده نین دونیادان گِتمه سینه گؤره...

ممد علی 


ه
یدایت ٢٠٢٣ نجو ایلین مارس آیئ نئن ١۵نده، بِزیکدیره ن بیر کِفسیزلیگه بش ایل تابلاشاندان سُنرا، دونیادان گِتدی. بو گِتمک، ھامئ نئن، و ھره نین بیر تھه ر گِتمه سی کیمی، اؤزو ایله بیر تاریخی و بیر دونیانئ آپاردئ. آخئ ھره نین اؤزونون بیر دونیاسئ اُلار. بو دونیا، بعضی یِرلرینده آیرئ لارئنکئنا بنزه سه ده، بیرینده آز، بیرینده چُخ اؤزونه گؤره لیگی ده اُلار. و بو اؤزونه گؤره لیک دی کی، بیری نین دیریلیک چاغئ نئ اِشیتمه لی، ھیجانلئ و اُخومالئ اِده ر. آمما تأسف کی، ھیدایت منیم بیلدیگیمه گؤره، خصوصاً یزد زیندانئ خاطیره لرینی منه، و آیرئ لارئنا دا دِدیگی ایله، یازئ تھرینه سالمامئشدئر، و اُلو کی، سُرالار دا مره ض و اُنون درمانلارئ، بو ایش اوچون گره ک مجالئ تاپماغا امکان قُیمامئشدئر.


یازی نین کامیلین بورادا اوخویون 



رولت روسی را خامنه ای به تنهایی بازی می کند

محمد حسن یحیایی 


خامنه ای بعد از سه سال غیبت از مشهد بار دیگر در آنجا ظاهر شد و سخنان کلیشه ای خود را این بار با ترس و لرز فراوان تکرار کرد. در لابلای گفتارش ناخشنودی و نگرانی از اوضاع اقتصادی بیشتر از گذشته مشاهده می شد، شاید هم در دل خود اظهار ندامت و پشیمانی می کرد از انتخاب رئیسی به ریاست اجرایی کشور که در مدت کوتاهی اقتصاد را بیشتر از گذشته به بن بست کشاند. خامنه ای از درخواست تغییر قانون اساسی و ساختار سیاسی کشور و همه پرسی به شدت برآشفته شده بود و گفت: تغییر قانون اساسی و ساختار اسلامی از نمونه های غربی و ضد اسلامی تحول است، مردم با نظام همبستگی دارند و این را در راهپیمایی 22 بهمن نشان دادند.