Jul 30, 2016

نتایج اقدام به کودتای 15 ژوئیه چه خواهد بود؟

محمد بدری گولتکین - ترجمه:  علی قره جه لو
می توان گفت که اولین نتیجه اقدام به کودتا، تقویت سمت گیری ترکیه  به سوی آسیا خواهد بود.  همچنان که در اولین روز کودتا نخست وزیر ترکیه اعلام کرد:  "فتح الله گولن، نامی است که، درخواست اعاده او را کرده ایم.  بعد از حوادث عصر دیروز، کشوری را که بتواند پشت این آدم بایستد، نمی توانم ببینم.  کشوری که از او حمایت کند دوست ترکیه نیست، بلکه در یک جنگ جدی علیه ترکیه است".
فتح الله گولن با ابتکار خود اقدام به کودتای 15 ژوئیه نکرده است.  این حقیقت نیز دیر یا زود روشن شده، و آنچه لازم باشد انجام خواهد شد. 
شب اول کودتا اولین عکس العمل آمریکا دعوت از طرفین به "اعتدال" بود!  اوباما ساعت 2.30 بامداد، بعد از اینکه آشکار شد کودتا شکست خورده، برعلیه کودتا موضع گیری کرد.

دلایل {کودتا}

ترکیه  وارد مسیری شده است که با برداشتن هر قدم، فاصله اش با آمریکا بیشتر می شود.  عملیات مصممانه ترکیه  برای تسویه فتح الله گولن، در حال نابودی ستون پنجم آمریکا در ترکیه است.
همچنان که عملیاتی که  از 24  ژوئن {2015} علیه PKK آغاز شده، "پیاده نظام آمریکا"  را نیز، در خندق هایی که کنده است، دفن می کند.
ترمیم روابط با ایران، و در ادامه آن با روسیه، علی رغم همه تلاش های مخالف و علی رغم همه تحریکات، نشان می دهد که ترکیه کاملا  در مسیر سیاست خارجی متفاوتی از آمریکا حرکت می کند.
علاوه بر آن، اعلام حکومت در تصمیم به اصلاح روابط خود با  دولت سوریه، و در روزهای آینده برداشتن قدم های لازم در این خصوص، آخرین قطره ای بود که لیوان را لبریز کرد.

معنای ترمیم روابط با سوریه

ترمیم روابط با سوریه، به معنای رو در رو قرار گرفتن با آمریکا، در میدان جنگ است.
آمریکا در میدان سوریه در حال جنگ است.  در شمال سوریه، در مناطقی که PYD (حزب اتحاد دموکراتیک – شاخه PKK در سوریه)  کنترل می کند، دارای 3 پایگاه نظامی و 3.000  نیروی ویژه است.
علاوه بر آن، همچنان که در حمله به "منبچ" دیده شد، سربازان آمریکا دوش به دوش PKK در یک جبهه قرار دارند.

معنی ترمیم روابط با دمشق، این است که ارتش سوریه در مدتی کوتاه، قدم به قدم کنترل تمامی خاک سوریه و از جمله مناطق تحت کنترل (PKK)  PYD  را بدست خواهد گرفت.

ترمیم روابط با دمشق، ورود ترکیه به "همکاری امنیتی"  با  روسیه، ایران، عراق و سوریه را سبب خواهد شد، که در ماه نوامبر سال گذشته  تشکیل شده است.
در این صورت، امکان ایستادن آمریکا در مقابل چنین نیروی منطقه ای وجود ندارد.

زایمان زود رس

می توان گفت که، آمریکا و "سازمان ترور فتح الله گولن" FETO که همه این تحولات را از نزدیک دنبال می کردند، وقتی  تشخیص دادند که ترکیه مصمم است تشکیلات سری فتح الله گولن - آمریکا را از درون ارتش تسویه کند، بحرکت درآمدند.
آغاز به دستگیری اعضای این باند، که در توطئه های ارگنه کن، بالیوز ... {برای تسویه نیروهای ملی} در ارتش نقش آفرینی کرده بودند، و ادامه تحقیقات درباره 1600 عضو FETO در ارتش (13 ژوئیه 2016)، و انتشار ادعانامه علیه FETO، و آشکار شدن این واقعیت که این امر تا سرانجام اش پی گیری خواهد شد، FETO را دچار دستپاچگی کرد، و کودتایی که قرار بود در آینده نزدیکی عملی گردد، بدون آمادگی لازم، به حرکت درآورده شد. 

به معنای دیگر، FETO را مجبور کردند تا به زایمان زود رس دست بزند.
کودتای FETO  نشان داد که اکثریت بزرگ و درهم شکننده ارتش، آگاهانه در جبهه "جنگ میهنی" قرار دارد.
اقدام به کودتا، با اتحاد ارتش، پلیس و ملت با شکست روبرو شد.
نیروهای ملی ترکیه، از جمله "حزب وطن" از ماه ها قبل و با اصرار اعلام می کرد که آمریکا در پی اقدام به یک "کودتای نارنجی" است.
حزب وطن از اول ماه ژوئن در سراسر ترکیه صدها هزار اعلامیه پخش کرده و اعلام می کرد، که برای جلوگیری از کودتای آمریکا، با هدف روی کار آوردن حکومتی تماما تحت امر و مطیع،  بایستی روی ضرورت اتحاد ملت - ارتش تاکید کرد.  همه این تلاش ها، مسلما که در شکست کودتای آمریکا - فتح الله گولن نقش مهمی داشتند.

پی آمدها

سرانجام آمریکا زیر حمله ناامیدانه خود ماند.  آمریکا بعنوان نیرویی که در حال افول است، یک بار دیگر شاهد اثبات قانون معروف زندگی شد.  زیرا قدرت های درحال افول، در هر قدم و در هر تلاش خود، با نتیجه ای جز فرو رفتن بیشتر در باتلاق روبرو نمی شوند.  
سمت گیری ترکیه بسوی آسیا روشن تر شد، بطور مشخص می توان گفت که، دراز کردن دست دوستی به  دمشق  بیش از پیش نزدیک تر شد.
کلیه تحولات فوق، مسلما در سیاست داخلی ترکیه نیز انعکاس خود را خواهد داشت.  اگر با بزرگترین قدرت نظامی جهان رو در رو شده اید، در داخل نیز مجبورید  به سیاست هایی که در خدمت اتحاد همه ملت، و نیز  اتحاد ملت - ارتش است، روی بیاورید.
این  روند در مسیر به قدرت رسیدن نیروهای ملی است که برنامه شان در خارج، منطقه محور، و در داخل، مبتنی بر اقتصاد تولیدی و جمهوری لائیک - دموکراتیک است.

 محمد بدری گولتکین
ترجمه:  علی قره جه لو
20 ژوئیه 2016

No comments: