Apr 22, 2019

جوایز پولیتزر ۲۰۱۹: دو گزارشگر زندانی رویترز در میان برندگان

جوایز پولیتزر

اسامی برندگان جوایز پولیتزر ۲۰۱۹ دوشنبه ۱۵ آوریل/۲۶ فروردین اعلام شد. در میان برندگان نام دو خبرنگار زندانی خبرگزاری رویترز به چشم می‌خورد که به‌خاطر افشای قتل‌ عام مسلمانان روهینگیایی توسط روستائیان بودایی و نیروهای امنیتی میانمار این جایزه را دریافت کرده‌اند. به گزارشگران خبرگزاری آسوشیتدپرس هم به‌خاطر پوشش فاجعه انسانی در جنگ داخلی یمن جوایز مشابهی تعلق گرفت. سردبیر رویترز می‌گوید تمرکز افکار عمومی باید بیش از گزارشگران، بر گزارش‌ها و وضعیت مردم باشد.
وا لون (راست) و کیاو سو (چپ)، برندگان پولیتزر ۲۰۱۹ به مدت ۴۹۰ روز است که در میانمار زندانی‌اند.
با اعلام برندگان جایزه پولیتزر، معتبرترین جایزه خبرنگاری در آمریکا که «اسکار روزنامه‌نگاران» خوانده می‌شود، بخش مهمی از جوایز به گزارشگران خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس، رویترز و روزنامه‌های واشنگتن‌پست و نیویورک‌تایمز رسید.
در بخش گزارش بین‌المللی، خبرگزاری رویترز برای افشای قتل ‌عام ۱۰ مرد مسلمان روهینگیایی توسط روستائیان بودایی و نیروهای امنیتی میانمار و همچنین برای ثبت تصاویر پناهجویان آمریکای مرکزی در مرز آمریکا دو جایزه را از آن خود کرد. دو تن از برندگان نام خود را هزاران کیلومتر دورتر و از پشت میله‌های زندان شنیدند: وا لون و کیاو سو، گزارشگران رویترز که هر دو شهروند میانمار هستند. آن‌ها ۴۹۰ روز است به خاطر نقششان در افشای نسل‌کشی مسلمانان در این کشور زندانی اند. هر دو در دسامبر ۲۰۱۷ بازداشت شدند و به خاطر نقض قانون استعماری «حفظ اسرار دولتی» به هفت سال زندان محکوم شده‌اند. این گزارشگران پس از کشف یک گور دسته‌جمعی در حال جمع‌آوری شواهد و مدارک از عاملان این جنایت، شاهدان و خانواده‌های قربانیان بودند.
جیم اسمیت، مدیرعامل رویترز اعلام کرد که این خبرگزاری تا آزادی گزارشگران زندانی‌اش، جشن واقعی برگزار نخواهد کرد. استفان جی ادلر سردبیر رویترز نیز گفت:
«بسیار خوشنودم که گزارشگران ما برای کار فوق‌العاده‌ و شجاعانه‌شان مورد تقدیر قرار گرفته‌اند اما از اینکه آن‌ها همچنان پشت میله‌های زندان هستند، نگرانم. مورد تقدیر قرار گرفتن برای ما لذت‌بخش است، اما به همان اندازه توجه عمومی باید روی مردمی که در مورد آن‌ها گزارش می‌دهیم، یعنی مردم روهینگیا و پناهجویان آمریکای مرکزی متمرکز باشد نه روی ما
مگی میشل، معاد الزیکری و نریمان المفتی از خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز جایزه مشابهی برای پوشش قحطی و شکنجه در جنگ داخلی یمن دریافت کردند.
در بخش دیگری جایزه پولیتزر به خاطر پوشش تیراندازی‌ها در ایالات متحده به گزارشگران واشنگتن‌پست تعلق گرفت. این روزنامه همچنین مدال خدمات عمومی را برای پوشش قتل جمال خاشقجی، نویسنده عربستانی‌اش دریافت کرد. پولیترز گزارش تحلیلی نیز به دیوید بارستو، سوزان کریگ و راسل بوئتنر از نیویورک‌تایمز رسید که ساختار مالیاتی ایالات متحده را بررسی کرده‌ و در گزارششان نشان داده‌اند چگونه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور با استفاده از فرار مالیاتی ثروت پدرش را به ارث برده‌ است.
جایزه پولیترز از معدود جوایزی ست که به خبرنگاران اختصاص دارد. خبرنگاران و فعالان رسانه بیش از پیش در معرض خشونت روزافزون سیاسی قرار دارند. سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید سال ۲۰۱۸ یکی از بدترین سال‌ها از بابت خشونت و آزار خبرنگاران بوده است.


منبع: https://www.radiozamaneh.com/441769

No comments: