Mar 27, 2017

"پ-ک-ک" در رفراندوم چه خواهد کرد؟

نوشتهء:  محمد بدری گولتکین - ترجمهء:  علی قره جه لو

در 12 روز اخیر، در ایالات مختلف  شرق و جنوب شرق ترکیه بودیم.  در گردهمایی های بسیاری شرکت کرده و با طرفداران حزبی مان و با دوستان مان در جلسات بسیاری شرکت کردیم.  امکان ملاقات و بحث های دوطرفه با شهروندانی که دارای نظرات مختلفی بودند نیز، دست داد.
یکی از سوالاتی که برای ما حساس بود، و دنبال جواب آن می گشتیم، ازجمله این بود که، "پکک" PKK در رفراندوم چه خواهد کرد".  ملاحظات و نتیجه گیری های خود را می توانیم به شکل زیر خلاصه کنیم:

(1)  پکک در خصوص رفراندوم کاری نمی کند، بی حرکت و کاملا ساکت است.
(2)  بخشی از هواداران اش در رفراندوم شرکت نخواهند کرد، زیرا معتقدند که "آری" یا "نه" فرقی نخواهد کرد.
(3)  در بعضی از مناطق کردنشین، مردم گفته اند که کادرهای حدپ  HDP  به آنها گفته اند، اگرچه پیشنهاد {تغییر قانون اساسی} از طرف آکپ" - "محپ"  AKP-MHP  شده است، در طولانی مدت به نفع آنهاست، لذا باید "آری" بگوئیم.
(4)  بعضی طرفداران پکک می گویند، اگر نتیجه رفراندوم "آری" باشد، در ترکیه هرج و مرج ایجاد خواهد شد و این به نفع ماست.
پکک از سیستم ریاست دفاع می کند
همه ملاحظات مان در بالا نشان می دهد که آنچه که از طرف مرکزیت پکک و حدپ بعنوان "نه" منعکس می شود، موضع حقیقی آنها را نشان نمی دهد.
زیرا پکک سال هاست که طرفدار سیستم ریاست است.  رهبران پکک از جمله اوجالان، بارها و بارها در فرصت های مختلف آنرا به زبان آورده است که "مخالف سیستم ریاست نیست"، و "از سیستم ریاست آقای طیب اردوغان حمایت خواهد کرد".  
همچنین، رهبران حدپ نیز بارها گفته اند که مخالف آن نیستند.  چنانکه وقتی در مجلس پیشنهاد تغییر قانون اساسی بحث می شد،  موضع حدپ در مجلس مطابق با موضع سنتی پکک بود، و حدپ در رای گیری شرکت نکرد!
این موضع نشان می دهد که آنها اصولا طرفدار سیستم ریاست هستند، و ثانیا برای سازش با آکپ چراغ سبز نشان می دهند که حاضر به معامله هستند.
عنصر جبههء "آری"
منافع یک سازمان ترور جدایی خواه بدون تردید در "آری" است.
زیرا "آری"، ترکیه را از درون تجزیه خواهد کرد و ملت را در مقابل هم قرار داده، در مقابل تهدید، ترور، بحران اقتصادی امپریالیستی که از طرف قدرت های امپریالیستی متوجه ترکیه است بی دفاع خواهد گذاشت.  (1)
از همین امروز، نیت "سرنگونی جمهوریت" طرفداران "آری" آشکار شده است. آنها سعی می کنند هر کسی را که از  آنها نیستند، وادار به سکوت کرده، و به اطاعت و تسلیم وا دارند.  هوس به تسلیم واداشتن همه، خود، دلیلی برای نزاع های داخلی است.
به دنبال 150 سال روند دموکراتیزه شدن جامعه ترکیه، و دستاوردهای آن در این زمینه، آشکار است که زنده کردن سیستم قرون وسطی چیزی نیست که شهروندان جمهوری ترکیه زیر بار آن بروند.
تمامی این داده ها نشان می دهد که ارمغان سیستم ریاست به ترکیه، بطور ساده بمعنای آشوب و نزاع است.  برای سازمانی مانند پکک نیز این وضعیت بمعنای یک وضعیت ایده آل است.
به همین جهت است که پکک مخالف تغییر قانون اساسی آکپ نیست.
به همین دلیل است که حدپ علاقه ای به کمپین در مورد رفراندوم از خود نشان نمی دهد.
"اسب ترووا" در جبههء "نه"
وقتی حقیقت این است، "نه" گفتن در رفراندم، از طرف برخی از رهبران پکک و از جبهه حدپ را چگونه باید ارزیابی کرد ؟
این حقیقت مسلمی است که اگر امروز پکک "آری" بگوید، بدون تردید میزان آرای "نه" در رفراندوم به بیش از 70% بالا می رود.
اما، از آنجائی که، پکک خود را طرفدار "نه" نشان می دهد، شهروندانی که از تغییر قانون اساسی نمی توانند دفاع کنند، ولی بدلیل دفاع پکک از "نه"، آرای شان را به "آری" می دهند.
امروز اگر شانسی برای احتمال "آری" قائل شویم، بعلت موضع پکک است.
در این وضعیت، آشکار است که پکک برای تخریب جبهه "نه" از درون، نقش "اسب ترووا" را بعهده گرفته است.
پکک و حدپ چه خواهند کرد ؟
با توجه به نکات فوق، نقش پکک در رفراندوم چنین خواهد بود:
-  کادرها و آنهایی که روابط نزدیک با سازمان دارند، "آری" خواهند گفت.
-  بخشی از طرفداران پکک که می توانند از طرف سازمان هدایت شوند، به پای صندوق های رای نخواهند رفت، و از این طریق بطور غیرمستقیم، از "آری" حمایت خواهند کرد.
-  ولی علی رغم همه این تلاش های پکک، در نتیجه تحولاتی که در یک سال و نیم اخیر روی داده است، آن بخش از انتخاب کنندگان که از حوزه نفوذ پکک خارج شده  و از حدپ جدا شده اند "نه" خواهند گفت.  (2)
توضیحات مترجم:

(1)  "کید سن"  Kidson  مامور سفارت انگلیس در استامبول در سال 1919 نوشت:  "استفاده از کردها لازمه منافع مان است".   مستشار سفارت انگلیس "هوهلر" Hohler نیز در این رابطه می نویسد: "اهمیت دادن به مسئله کرد از لحاظ ما به علت "شمال مزاپوتامییا" {شمال عراق و منابع نفت آن} است.  والا وضعیت کردها و ارمنی ها برایم هیچ اهمیتی ندارد".
نقل از کتاب، " عصیان کرد - اسلام" نوشته "اوغور مومجو".   
Tekin Yay, 19.Basım, Istanbul. 1995، Uğur Mumcu،  Kürt - Islam Ayaklanmasıu
(2)  اشاره به بمب گذاری های پکک و خندق کنی های آن در شهرهای جنوب شرق ترکیه است. که نیت واقعی پکک - حدپ  که خود را در پشت گفتمان هایی نظیر صلح، دموکراسی، حقوق بشر ...  پنهان کرده اند، ولی بعنوان ابزار سازمان های اطلاعاتی غرب عمل می کنند.  آشکار شدن چهره واقعی پکک در نزد افکار عمومی ترکیه و بویژه در نزد شهروندان کرد ترکیه، سبب منفرد شدن و از دست دادن وسیع پایه های آن شده است، تا آن حدی که حزب قانونی آن "حدپ" احتمال ورود به مجلس را در انتخابات آینده ترکیه تماما از دست داده است.
لینک اصل مقاله:


No comments: