Dec 4, 2020

حقیقت بالاتر از هر تعداد رأی دهنده است

خادمان علم و مدنیت آذربایجانی

اعتراض خادمان علم و مدنیت آذربایجانی دارنده نشان لژیون دونور فرانسه

به موضع مغرضانه فرانسه

ما(خادمان علم و مدنیت آذربایجانی)، دارندگان نشان لژیون دونور فرانسه در سالهای مختلف، مفتخر به داشتن این نشان هستیم،- زیرا این نشان سمبُل کشوری است که این همه زیبایی به جهان اهدا کرده است- و داهیانی نویسنده و فیلسوف مانند رابله، مولیر، هوگو و ... داشته، که نمایندگان ادبیاتی هستند که در راه شرف و افتخار، برابری، صلح و عدالت و ایده‌های متعالی و مفاهیم عمده مبارزه کرده‌اند وما همیشه آنرا به خاطر داشته‌ایم.

مخصوصاً باید بگوئیم که احترام ما به این ارزشها تصادفی نبوده، بلکه اصول عدالت و برابری، احترام صلح و  افتخار و حفظ لیاقت در آذربایجان سنگ بنای طرز زندگی است.

در طی اعصار آذربایجان مرکز مدنیت منطقه بوده و معتقدان ادیان گوناگون در طول صدها سال همزیستی مسالمت آمیز و در کنار هم در اینجا خانه داشته اند. دقیقاً، سنتز این مدنیتها سبب بوجود آمدن میراث مدنی بیمانند کشورمان بوده است. امروزه آذربایجان یکی از کشورهای دارای مدنیتهای گوناگون و اعتقادات متفاوت است. تضادفی نیست که فرانسوا، پاپ اعظم کلیسای کاتولیک، زمان سفرش به آذربایجان در ماه اکتبر سال ۲۰۱۶ آذربایجان را از نظر تولرانس دینی در دنیا کشور نمونه‌ای به حساب آورده بود. مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر اساس قطعنامه خود در سال ۲۰۱۷ گفتگوی بین تمدنها را که هر دوسال یکبار در باکو برگزار می‌شود مانند پلاتفرم گلوبال اساسی پذیرفته، بار دیگر آنرا به ثبوت میرساند.

در کشور ما همجوار با جامعه مسلمان، جامعه مسیحی و یهودی نیز جزو تفکیک ناپذیر و فعال جمعیت ما بوده و تمام آثار و ابنیه دینی و مسجد و کلیساها مورد حفاظت دولتی بوده و مستمراً مرمت میشوند. در کشور ما مسجدها، کلیساه، سیناگوگها در کنار هم فعالند.

آذربایجان نه تنها در داخل آذربایجان باین کار اهتمام دارد، بلکه سهم خود را به میراث تمدن دنیا نیز تقدیم کرده است. از کارهائیکه با کمک مالی آذربایجان انجام گرفته، کمک به اقدام‌های مربوط ببه مرمت لوور و کاخ ورسای میباشد. در دپارتمان اُرن فرانسه مرمت و ترمیم هفت کلیسای قرون  دهم و دوازدهم با کمک آذربایجان انجام گرفته است. همچنین در بازسازی ویتراژ کاتدرال استراسبورق که مربوط به قرن چهاردهم میلادی است آذربایجان نیز اشتراک داشته است. مرمت مقبره‌های سن سباستین، سن مارسلن، و سن پی‌یر واتیکان نیز جزوی از این کارهاست.

امروز آذربایجان در یکی از مراحل تاریخی و قطعی خویش قرار دارد. همانطور که فرانسه در دوران جنگ دوم جهانی تحت اشغال یک دولت بیگانه بود، قسمتی از اراضی کشور ما نیز به مدت ۲۸ سال از جانب ارمنستان اشغال شده بود. دهها هزار انسان کشته شده و نزدیک به یک میلیون نفر نیز در نتیجه پاکسازی اتنیکی محل سکونت دایمی خود را از دست داده و به آواره تبدیل شده، شورای امنیت سازمان ملل متحد بر طبق قطعنامه‌های ۸۲۲- ۸۵۳- ۸۷۴- و ۸۸۴ ارمنستان را اشغالگر دانسته و خواهان خروج فوری نیروهای آن شده است. ولی در زمانی نزدیک به سی سال هیچکدام از قطعنامه‌های فوق به اجرا در نیامده است.

در طی این سالهای اشغال، انسانهای ما هر روز به هلاکت میرسند، آثار قدیمی  مدنیت ما به صورت مغرضانه‌ای نابود میشوند. چندین شهر به خرابه‌زار تبدیل شده و مراجعات متعدد ما در باره این نسل کشی مدنی خطاب به افکار عمومی جهان بلاجواب میماند. در سال ۱۹۹۲ در شب ۲۵ تا ۲۶ فوریه متجاوزین ارمنی بر علیه ساکنان شهر خوجالئ نسل کشی براه انداخته، ۶۱۳ نفر غیرنظامی را بشکل وحشیانه‌ای به قتل رسانده و قطعه  قطعه کرده‌اند که از آنان ۱۰۶ نفر زن، ۶۳ نفر کودک بوده، و ۷۰ نفر افراد سالمند،-  ۱۲۷۵ نفر غیر نظامی را اسیر گرفته‌اند که از سرنوشت ۱۵۰ نفر از آنان تا اکنون اطلاعی در دست نیست. ۴۷۵ نفر هموطن معلول شده، ۸ خانواده به کلی مضمحل شده است. ۲۵ بچه هر دو والدین خود را از دست داده، ۱۳۰ کودک یکی از والدین خود را از دست داده‌است شهر خوجالی با خاک یکسان شده است. تعدادی از کشورهای جهان قتل عام مردم خوجالی را بعنوان نسل‌کشی شناخته اند.

 در این روزها عدالت پیروز شده و همانطور که فرانسه در جنگ دوم جهانی کرده بود، ما نیز اراضی خود را از اشغال ارمنی آزاد کرده و تمامیت ارضی -مورد شناسایی سازمان ملل متحد، شورای اروپا، تشکیلات اروپایی همکاری و امنیت، پارلمان اروپا، سازمان همکاری اسلامی  و کشورهای غیر متعهد، از بین   تشکیلاتهای متنفذ بین‌المللی، و تمام کشورهای جهان- بر پا شده است.

از روزهای اول جنگ، آذربایجان یک سانتی‌متر هم از سرحدات خود تجاوز نکرده و تمامی عملیات حربی در داخل اراضی آذربایجان اتفاق افتاده است.

از تاریخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ شهرها و دهات ما در معرض بمباران سلاحهای ممنوعه بین‌المللی قرار داشته و علیرغم آن آرتش ظفرمند آذربایجان با ضد حمله خود قسمت بزرگی از اراضی تحت اشغال ارمنی ، از آن جمله نگین مدنیت آذربایجان و منطقه حفاظت شده معماری، موغام و زادگاه خادمین نامدار مدنیت خود، شهر شوشا را آزاد کرده است. تا زمان اشغال شهر شوشا در سال ۱۹۹۲، ۹۸٪ ساکنین شوشا آذربایجانی بوده است.

 در تاریخ دهم نوامبر ۲۰۲۰ رئیس جمهوری آذربایجان، نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهوری فدراتیو روسیه بیان‌نامه صلحی را امضا کرده‌اند. بر اساس شروط این بیان‌نامه نیروهای اشغالگر از سرزمینهای داخل مرزهای شناخته شده بین‌المللی آذربایجان مجبور به خروج تدریجی شده‌اند. غیر نظامیان شانس برگشت به دودمان خود را بدست آوردند.

 امروز دنیا میتواند با نتایج سی سال اشغال وحشتناک آشنا شده، شهرها و دهات وحشیانه ویران شده ، جنگلهای به آتش کشیده شده، اراضی ویران گشته، و نیز نمونه‌های آثار مدنی تاریخی و معماری میراث بشریت و همچنین بناهای دینی تخریب شده را برأی‌العین مشاهده کند.

میتوان گفت که تمام مساجد مناطق آزاد شده، و حتی کلیسای یراوُسلاو تخریب شده یا ملوّث گشته است.

جمهوری آذربایجان مرمت و تعمیرات تمام اراضی، شهرها، دهات و آثار مدنی را بدون در نظر گرفتن تعلقات دینی بعهده گرفته است.

فرانسه‌ای که سنای آن و نخبگان وی، تجاوز نزدیک به سی سال بر علیه آذربایجان را دیده و عکس‌العملی نشان نداده، موضع کنونی آن در مورد ضرورت شناسایی یکجانبه و مغرضانه این رژیم بازیچه و عروسکی، سرتاسر آذربایجان را به خشم و غضب آورده است.

مخصوصاً تعجب‌آور است که فرانسه یکی از امضا کنندگان چهار قطعنامه شورای امنیت در باره تخلیه بدون قید و شرط اراضی اشغالی آذربایجان بوده است.

 ما  صمیمانه باور میکردیم که ارزشهای جمهوری فرانسه تنها مختص متفقین این کشور نبوده، بلکه شامل تمام کشورهای جهان است. لاکن قبول این لایحه مناسبات موفق آینده دو‌جانبه کشورهایمان را در معرض خطر جدی قرار میدهد. اکنون، به نظر این خادمان مدنیت، توجیه توسعه روابط کشور ما با فرانسه برای مردم بغایت دشوار خواهد شد.

 مخصوصاً مایل بودیم به نظر برسانیم که آذربایجان اولین جمهوری دموکراتیک شرق بوده و جا دارد خاطر نشان کنیم که کشور ما خیلی جلوتر از فرانسه به زنان خود حق رأی در انتخابات داده است : و نیز مؤلف نخستین اُپرا در شرق است. مصنف سرود ملی جمهوری ما، اوزِییر حاجئ‌بگ‌اُف است که اُپرت «آرشئن مال آلان» وی در چهارم زوئیه ۱۹۲۵ در تئاتر فمینای شانزالیزه به زبان فرانسه بروی صحنه آمده است. نخستین باله و نیز نخستین بالرینای شرق در آذربایجان بروی صحنه رفته است و این لیست را میتوان همچنان ادامه داد.

ما این را درک میکنیم که دیاسپورای پرجمعیت ارمنی عامل مهمی (برای شما) است. اما موضع رسمی دولتی مانند فرانسه بایستی به نُرمها و پرنسیپهای بین‌المللی و همچنین عدالت و پرنسیپهای مسئولیت دولتی استوار باشد.

آشنایی با متن در خواست اهل ادبیات و امضای آن بدون تحقیق و تحت تأثیر تبلیغات ارمنی، و تبدیل شدنشان به آلت دست آنان، ما را بسیار مکدر کرد.

متأسفیم که چنین کار غیر حرفه‌یی، نفوذ و بیغرض بودن آن‌ها را زیر سایه میبرد.

 

ما از نمایندگان ارگانهای حاکمیت و مدنیت فرانسه دعوت میکنیم از اراضی آزاد شده از اشغال ارمنی دیدن کرده و ابعاد تخریبات و واندالیزم آنانرا مشاهده کنند

گمان میکنیم که آنگاه، افکار آنان به ارزشهای عموم بشری و پرنسیپهای حقوق بین‌المللی متمایل خواهد شد.

 

طاهر صلاحُف    فخری   افسر

فرهاد بدل‌بگلی   اینجه صنعت   شوالیه

رامیز ابوطالئب‌اف   فخری     شوالیه

خانم سِودا محمدعلی‌اوا   اینجه صنعت   افسر

فرهاد خلیل‌اف     اینجه صنعت   شوالیه

چنگیز فرضعلی‌اف    اینجه صنعت  

صمد سیداُف    فخری   شوالیه

خانم هجران حسین‌اُوا    فخری     افسر

خانم فخریه خلف‌اُوا    اینجه صنعت    شوالیه

خانم چمن باباخان‌اُوا    آکادمیک   افسر

خانم آزِلما حسن‌اُوا   آکادمیک    شوالیه

خانم رؤیا تقی اُُوا    اینجه صنعت   افسر

خانم زؤهره علی‌اُوا    آکادمیک    شوالیه

خانم گول‌بنیز جمال‌اُوا    آکادمیک    شوالیه

موراد حسین‌اُف    اینجه صنعت   شوالیه

خانم گولناره صادق‌اُوا    آکادمیک     شوالیه

خانم ریحان حسین‌اُوا    فخری    شوالیه

خانم طاهره جباراُوا    آکادمیک    شوالیه

خانم المیرا  فرج‌اوللایوا    آکادمیک شوالیه

خانم سُیلو  خلیل‌اُوا    آکادمیک    شوالیه

محرم اُروج‌اُف    آکادمیک    شوالیه

خانم رفیقه عیسایُوا    آکادمیک    شوالیه


No comments: