Jan 29, 2020

"آشویتس" دوشه رگه سینده (اردوگاه) اؤلدورولن یوز مینلر گناهسیز انسانین خاطیره سی، شوونیزم، راسیزم و فاشیزمه دور دئمکده دیر!...

س. سیداوالی
بو گون یانوار آیی نین ایگیرمی یئددی سی، لهستان‌ اؤلکه سینده یئرلشیلن "آشویتس" دوشه رگه سینده (اردوگاه) اؤلومه محکوم‌ اولان مینلر محبوسون، قیزیل اوردو (ارتش سرخ) واسیطه سیله آزاد اولماسینین یئتمیش بئش ینجی ایلدؤنومودور. اونون اوچون دونیانین بیر چوخ اؤلکه سینده، او جمله ده ن لهستاندا و فئدرال آلماندا مراسیملر، ییغینجاقلار و تؤرنلر کئچیریله جکدیر. بو مراسیملر فئدرال آلماندا خصوصی یئر آلیرلار و مدرسه لرده، اونیوئرسیته لرده، پارلماندا، کابینه ده، دؤولت اداره لرینده و مختلف انستیتوتلار و آراشدیرما مرکزلرینده قئید اولوب و توپلانتی لار کئچیریلیر. 

Jan 24, 2020

ترور قاسم سلیمانی

علی قره جه لو
کشته شدن قاسم سلیمانی براثر سؤقصد، نقطه عطفی در روابط ایران - آمریکا، و سیر تحولات آینده منطقه محسوب می شود.  در عین حال، این سؤقصد که به دستور مستقیم ترامپ انجام گرفت، نتیجه تحولاتی است که در صحنه جنگ خاورمیانه در جریان است.  برای آگاهی به ابعاد این جنگ، که دلایل ترور سلیمانی را نیز آشکار می کند، نگاه به تصویر بزرگ در منطقه، ضروری است.
جنگی هر چند در مقیاس کوچک در منطقه در جریان است که ایران، عراق، سوریه و یمن را در برگرفته است.  در این جنگ که تاکنون، بشکل وکالتی پیشرفته است، فقط سلاح های آتشین سخن نمی گویند،

Jan 19, 2020

زنان در جنبش اعتراضی: پیونددهنده و پیش‌برنده

هوشیار دهقانی

دربرابر یگان ویژه − عکسی به یادماندنی از دی ۱۳۹۸، اثر مونا هوبه‌فکر

  زنان در دوره‌های مختلف مقاومت و اعتراض
مردم در طول عمر نظام جمهوری اسلامی بارها و بارها به حرکت‌های اعتراضی علیه حکومت زده‌اند. در کنار فرازها و فرودهای جنبش‌های سیاسی و اجتماعی، نقش زنان در اعتراض‌ها نیز فراز و فرودهای مخصوص به خود را داشته است.
در مقاومت دهه نخست پس از انقلاب دربرابر استبداد نوپا زنان حضور پررنگی داشتند.

Jan 13, 2020

آنارشیستی ادبیات

سارای محمدرضایی
آنارشیزم ده باشقا ایسم‌لر کیمی‌یونانجا کؤکو وار( anarkos). اونون آنلامی‌سؤزلوکلرده گئتدییی کیمی، یا یایقین اولدوغونا رغمن نظمسیزلیک و قارما- قاریشیقلیق دئییل. آنارشیزم‌ سیاسی بیر مکتب اولاراق مدرن دؤولت‌لرین یارانیشیلا یاراندی و اونلارین زوراکلیقلاری و اوتوریته‌لرینین اؤنونده دایانانلارا آنارشیست(بوردا نظمه قارشی) آدی وئریلدی. دئمه‌لی آنارشیستلر همیشه دؤولتله توققاشمالارینا گؤره، قایداسیزلیق و قارماقاریشیقلیق ساوونانلاری اولاراق تانیتدیریلدیلار؛ آنجاق اصلینده آنارشیزم فلسفه‌سی نه قایداسیزلیق نه ده قارماقاریشیقلیقلا ایلگیلنمیر.
ایلک دفعه ۱۹ اونجو عصرده فرانسادا «ژوزف پرودون» ‌سیاسی بیر فیلسوف اولاراق اؤزونو آنارشیست آدلاندیردی، سونرالار «کروپتکین»، «باکونین» و باشقالاری آنارشیزم فلسفه‌سینی گئنیشدیردیلر. کروپتکین آنارشیزم و کمونیزمی‌ایلگیلندیرمه‌یه چالیشدی و اما «گلدمن» فمینیزم و آنارشیزمی.

امیدواریم آن جان‌های پرپر شده سبب‌ساز رخت بربستن جنایت و دروغ از این سرزمین شوند

کانون نویسندگان ایران
تسلیت
یاد کشته‌شدگان فاجعه‌ی ضد انسانی ساقط کردن هواپیمای مسافری گرامی باد! به بازماندگان آنها تسلیت می‌گوییم و امیدواریم آن جان‌های پرپر شده سبب‌ساز رخت بربستن جنایت و دروغ از این سرزمین شوند.
روز چهارشنبه ۱۸ دی هواپیمای اوکراینی با ۱۷۶ سرنشین به دلایل نامعلوم در آسمان جنوب تهران آتش گرفت و سقوط کرد. بیشتر مسافران تبعه‌ی ایران و شماری تبعه‌ی چند کشور دیگر بودند. از همان ساعت‌های اول، مسئولان نظامی و دولتی دلیل سقوط هواپیما را “نقص فنی” اعلام کردند و تا روز شنبه ۲۱ دی بر تبلیغ آن اصرار داشتند. دلیلی که از سوی جهان پذیرفته نشد زیرا اسناد و دلایل دیگر نشان می‌داد که سقوط هواپیما ناشی از نقص فنی نبوده است.

توسعه میدان عملیاتی ترکیه در مدیترانه

محمد حسین یحیایی
مدت ها است که ترکیه موقعیت و نفوذ خود را در مرز های جنوبی و دریای مدیترانه گسترش می دهد و بعنوان بازیگر منطقه ای در شمال آفریقا ( سومالی، سودان، کنگو )، اروپا ( کوزوو، آلبانی ، هرزگوین و بوسنی )، و کشور های عربی ( لبنان، عراق، سوریه، قطر ) با حضور نظامی و ایجاد پایگاه، خود را مطرح می سازد.  در این میان با عملیات « چشمه صلح » تا عمق 30کیلومتری و طول 120 کیلومتری منطقه ای از خاک سوریه را به بهانه مبارزه با تروریسم گروه های کرد، به تصرف خود در آورده و با حمایت از ارتش ملی سوریه ( ارتش آزادی بخش سوریه ) تعدادی از پناهندگان سوری را به آن منطقه می فرستد تا زمینه یک قدرت سیاسی و منطقه ای وابسته به خود را در آنسوی مرز ها فراهم آورد.