Apr 30, 2021

بیانیه مشترک تشکل های کارگری، معلمان، بازنشستگان و زنان به مناسبت روز جهانی کارگر

بیانیه مشترک تشکل های کارگری، معلمان، بازنشستگان و زنان به مناسبت روز جهانی کارگر


امسال هم در حالی به استقبال “اول ماه مه” روز همبستگی بین‌المللی طبقه‌ی کارگر می‌رویم که بحران جهانی سلامت، زندگی کارگران را تحت‌الشعاع قرار داده است

واگیری جهانی کرونا (کوید-۱۹) همراه با بحران اقتصادی، کارگران و مزدبگیران و کسبه خرد را در تنگنا قرار داده است. در ایران بر اثر بی‌قابلیتی و ناکارآمدی حاکمیت و دولت، این وضعیت وخیم‌تر از گذشته و هر جای دیگری شده است.

فرقه دمکرات آذربایجان ( پروژه آزادی ناتمام ) بخش دوازدهم.

محمد حسین یحیایی

با اعزام اولین گروه از رهبران فرقه دمکرات آذربایجان در مهاجرت به مسکو برای ادامه تحصیل که در سال های بعد با اعزام گروه های دیگر ادامه یافت، تغییراتی در رهبری فرقه پیش آمد و « چشم آذر »، « میررحیم ولایی » و « رحیم قاضی » جایگزین رهبران پیشین شدند و در اولین فرصت برای برون رفت از سایه رهبری سابق به تشکیل نخستین کنفرانس فرقه دمکرات آذربایجان در باکو اقدام کردند. پروسه انتخاب نماینده برای شرکت در کنفرانس از پائین به بالا بود به این ترتیب که حوزه ها خود نمایندگان خود را انتخاب می کردند و با اعتبارنامه به کنفرانس می فرستادند، نخستین کنفرانس فرقه در سال 1954 گشایش یافت و رهبری فرقه ( چشم آذر ) فعالیت های فرقه و رخداد های درون تشکیلاتی را به کنفرانس ارائه کرد

Apr 24, 2021

من هم یکی از این زنان هستم

ناهید نصرت (هلن)

اینهمانی کردن «ناز» با «نه» همان تصور مرد سالاری است که به جای واقعیت واژه «نه» در روبروی خود، آن را در لفافه ی «ناز» می پیچد تا غرور آسیب دیده خود را نوازش دهد و تعرض را ممکن سازد…آقایان انگشت را به طرف یک نفر نگیرید، بسیاری از شما در این تفکر نادیده گرفتن «نه» شریکید

متاسفم از اینکه آقای محسن نامجو خود را در کنار مردان آزارگرجنسی قرار داده است و حرکتی را که می توانسته با انتقاد صمیمانه در کنار خود داشته باشد، به برابر خود رانده است. من از علاقمندان به کارهای هنری محسن نامجو بودم. چند دهه است که در زمینه مسائل زنان تلاش می کنم. ولی با اینکه آزار جنسی را هم در کودکی و هم در بزرگسالی تجربه کرده ام، که در کتاب خاطراتم هم آمده است، در جنبش ضد آزار جنسی که توسط زنان در اروپا و سپس اخیرا از جانب زنان ایرانی به راه افتاد، با همه همدلی ام، سکوت کرده ام. علت اصلی آن بود که فکر می کردم زنان جوان هم کیفیت و هم کمیت لازمه را دارند، برای من بهتر است در عمر باقیمانده کارهای انجام نشده در الویت باشند.

متوقف کردن تروریسم هسته ای إسرائیل یا اعلام حمایت ازحکومت اسلامی؟

محمد آزادگر – هدایت سلطانزاده


اخیراّ بیانیه ای تحت عنوان« تروریسم هسته ای اسراییل را متوقف کنید» منتشر شده است که در میان امضاء  کنندگان، چهره های شناخته شده ای نیز وجود دارند. این طیف برغم سایه روشن هائی از تفاوت ها در گرایشات سیاسی، نقطه مشترکی دارند و آن حمایت دائمی آنان از حکومت اسلامی است.

Apr 18, 2021

آیدینلانماق نه دیر

ایمانوئل کانت - چئویرن: درویش اوغلو

اؤن سؤز:

کئچنلرده اؤز فیس بوک صفحه مده  قویدوغوم آلتی ویدئودا "دیلیمیزین گلیشدیریلمه سی گره گینی اؤز وظیفه میز بیلمه لییک" آدلی یازیمی آنلاتدیم. بو سیرا ویدئولارین سون بؤلومونده دیلیمیزین بوگونه قدر گلیشدیریلمیش مرحله سینده گونئی آذربایجاندا بو دیل ایله بیر دؤلت اداره ائتمگین مومکون اولمادیغینی ایلری سوردوم. گونئی آذربایجان میللتی، و بو آرادا اؤزلرینی میللی اویانیش حرکاتینین اؤنونده گئدن آیدینلاری سایانلار، اؤز آیاغی اوستونده دوروب اؤز اقتصادی، اداری، حقوقسال، بیلیمسل و دؤلتچیلیک ایشلرینی اؤز دیلینده قاباغا آپارماق ایسته ییرلرسه،  یازیلی دیلیمیزین اوستونده جددی بیر شکیلده ایشلملی و بودیلی بوگونکو گوجونون اوستونده، بیلیمسل، حقوقی، فلسفی، اقتصادی، تکنیکی  ... و بیر دؤلتی اداره ائده بیلجک بیر دیل دوزئیینه (سطحینه) یئتیشدیرملی دیرلر.

دادخواهی قتل هراند دینک، و "نسل کشی ارمنی"

علی قره جه لو

"در گذشته، نقشی که  انگلیسی ها، فرانسوی ها، روسها، آلمان ها در این سرزمین بازی کردند، همان نقش را، امروزهم بازی می کنند.  در گذشته، خلق ارمنی به آنها اعتماد کرد.  تصور کرد که آنها، ارمنی ها را از "ظلم عثمانی" نجات خواهند داد، ولی اشتباه کردند.  زیرا، آنها آمدند و کارها و حساب های خود را انجام داده و رفتند، و در اینجا، برادر را در خون برادرغرق کردند.  امروز، همان ها برای کردها در حال اتفاق افتادن است.  آمریکا وارد عراق شد و در حال تاسیس یک دولت کردی است.  آنجا برای برادران کردمان تبدیل به مرکز ثقلی شد.  چه شد، آیا اتفاق خاصی افتاد؟  امیدی شد؟  این روندی بسیار خطرناک است.  این آمریکا است، حساب خود را می کند، دنبال منافع  خود است، بعد از اینکه کارش تمام شد، راه خود را کشیده و میرود.  بعد از آن، انسانها در اینجا بجان هم میافتند".

(از سخنرانی هراند دینک در انجمن کارفرمایان شهر ملاطیه، 25 آوریل 2006)

فرقه دمکرات آذربایجان ( پروژه آزادی ناتمام ) بخش یازدهم

محمد حسین یحیایی

با گذشت زمان و تثبیت شرایط از هیجان ها، پیشداوری ها، گله مندی ها، عیب جویی ها و اتهام زنی های گاهی ناروا در بین نفرات فرقه نسبت به یکدیگر و کشور میزبان اندکی کاسته شد، نفرات با ذوق و با استعداد با استفاده از یگانگی زبانی و فرهنگی آذربایجان با خود به شعر و خلق ادبیات و فعالیت های اجتماعی روی آوردند و در اندک مدتی جایگاه خود را در بین ادیبان و شاعران آذربایجان پیدا کردند و مانند « بالاش آذراوغلو»، « مدینه گلگون »، « حکیمه بلوری »، « اسماعیل جعفرپور سلماسی » و دیگران در شعر سرآیی سرآمد شدند و ده ها تن دیگر در نثر نویسی و روزنامه نگاری خوش درخشیدند و دیگران هم در مراکز صنعتی و کشاورزی جایگاه خود را پیدا کردند. در این میان برخی از کادر های رهبری فرقه هم مانند غلام یحیی دانشیان، جهانشاهلو و میلانیان برای نخستین بار بعد از سال ها اقامت و تلاش برای بازسازی فرقه در مهاجرت، از شهر باکو عازم مسکو شدند تا در مدرسه عالی حزب شرکت کنند و آموزش ببنند.

روایتی دیگر از سفر پاپ فرانسیس به عراق

م. ائینالی یازیچی نین آدی

بیش از یک ماه از سفر پاپ فرانسیس به عراق گذشته است. هرچند رگه ها و یا گوشه هایی از علل سفر وی در رسانه های بین المللی منعکس شده است اما تا کنون یک تحلیل جامع و یا نزدیک به واقعیات سیاسی روز (حداقل برای نویسنده) از این سفر مشاهده نشده است. نوشتۀ زیر یک تلاش کوچک در جهت روشن کردن برخی از ابعاد و علل این سفر می باشد.

فرقه دمکرات آذربایجان ( پروژه آزادی ناتمام ) بخش دهم

محمد حسین یحیایی

مرگ نابهنگام پیشه وری یاس و نومیدی را در میان نفرات فرقه افزایش داد، افرادی که در پی بازسازی و آموزش نظامی فرقه بودند تا بار دیگر با برگشت به جنوب مبارزه خود را پیگیری کنند، سرخورده از این حادثه غم انگیز به واقعیت های دیگری پی بردند و متوجه شدند که رهبری حزب کمونیست آذربایجان که توجه زیادی به رهنمود های مقامات مسکو داشتند، تمایلی ندارند که نفرات فرقه دمکرات آذربایجان به فعالیت های نظامی خود در خاک شوروی ادامه دهند، در نتیجه پیش از آغاز آموزش های نظامی به آن فعالیت ها و عملیات پایان داده شد، در این میان سازماندهی ارگان های فرقه به علت افزایش اختلافات که بخش عمده آن ناشی از بحران مهاجرت بود به درازا کشید و تعدادی از نفر ات فرقه بویژه دانشجویان نظامی که از سوی فرقه در تبریز گزینش شده و با استفاده از بورس به مراکز آموزشی جمهوری سوسیالیستی آذربایجان فرستاده شده بودند خواهان برگشت به زادگاه خود شدند