Jan 19, 2021

الکساندر دوگین، و پلاتفرم همکاری در منطقه ی قفقاز

الکساندر دوگین، و پلاتفرم همکاری در منطقه ی قفقاز - ترجمه:  علی  قره جه لو 

 مقدمه،  الکساندر دوگین، استراتژیست و از رهبران و بنیانگذاران "جنبش یورواسیا" در روسیه است.  نظرات دوگین و جنبش یورواسیا در شکل دادن به سیاست خارجی روسیه بسیار موثر است.  دوگین در مصاحبه اخیر خود با روزنامه "آیدینلیک" ترکیه، به سوالات مختلف مصاحبه گر (تئومان علی لی) در رابطه با مسائل خاورمیانه، تنش در شرق مدیترانه، قبرس، قفقاز، انتخابات آمریکا و پیامدهای آن .. بویژه روابط روسیه - ترکیه پاسخ های جامعی داده است.  ما،  نظرات و پاسخ های دوگین به دو سوال (تنش در شرق مدیترانه و  پیامدهای جنگ قره باغ) را با تلخیص در اختیار خوانندگان قرار می دهیم.  این نظرات برخلاف تبلیغات رسانه های عمده غرب نئو لیبرال و گلوبالیست های آمریکا و اروپا، تحولات جهانی و منطقه ای را از بعدی دیگر، از منظر منافع کشورهای منطقه توضیح می دهد.

اؤلومو گؤزلریندن گؤردوم (روْمان – اوچونجی بؤلوم)

هاشم خسروشاهی - تۆرکیه تۆرکجه­سیندن آذربایجان تۆرکجه­سینه اویغونلاشدیران: آیدین سرداری­نیا***

کریم، «ان سوْن ذهنیمده قالان­لا باشلاییم!» دئدی، «بو سوْنونجوسو، آیریلاری‌نین نتیجه­­سیدیر ذاتاً. باشا دۆشرسیز!»

آلمان­دا اوْ گئجه، سحرا یاخین ائودن چیٛخیب قاپینی آرخامدان باغلادیغیمدا، دؤنوشومون اوْلمادیغینی آنلادیم. نه­یه، هارایا قاییداجاغیمی دا سوْروشمادیم اؤزومدن. اؤنجه­کی گئجه ائوه گیرینجه گؤرموشدوم. قادین، ماشینین آچارینی بارین اۆزرینده کی ایچی رنگلی مازی دوْلو بانکانین یانینا تۆنله­دی.

فرقه دمکرات آذربایجان ( پروژه آزادی ناتمام ) بخش پنجم

محمد حسین یحیایی
حمله نظامی به آذربایجان از ماه ها پیش برنامه ریزی شده بود و برخی از مقامات حکومت ملی به رهبری پیشه وری از آن اطلاع داشتند و متوجه فرصت سوزی « قوام » و ارتجاع حاکم بر تهران بودند ولی همزمان برای پیشبرد مواد 15 گانه موافقتنامه که بین « مظفر فیروز » و پیشه وری به امضاء رسیده بود، تلاش می کردند و اصرار می ورزیدند. حکومت ملی در آذربایجان با آنچه از پایگاه اجتماعی بزرگ و مهمی برخوردار بود و سازماندهی نفرات خود را به راحتی و تا اندازه ای به سادگی پیش برد ولی سرنوشت سیاسی آذربایجان تنها در ان جغرافیا تعیین نمی شد و باید حکومت ملی آذربایجان در مناطق دیگر ایران بویژه در تهران که آذربایجانی ها در آن و مناطق پیرامونی آن و در حاشیه ای شهر های بزرگ در فقر و گرسنگی به سر می بردند به سازماندهی می پرداخت تا در صورت تجاوز به آذربایجان، آنان وارد عمل شوند 

Jan 10, 2021

هفدهمین شماره "آوای تبعید" منتشر شد

اسد سیف

«تبعیدی فقط آن کس نیست که از زادبوم خویش تارانده شده باشد. تبعیدی می‌تواند از زبان، فرهنگ و هویتِ خویش نیز تبعید گردد. آن‌کس که شعر، داستان، هنر، فکر و اندیشه‌اش در کشور خودی امکان چاپ و نشر نداشته باشد، نیز تبعیدی است. این نشریه می‌کوشد تا زبان تبعیدیان باشد. تبعید را نه به مرزهای جغرافیایی، و تعریف کلاسیک آن، بل‌که در انطباق با جهان معاصر می‌شناسد»

هفددهمین شماره "آوای تبعید" در شرایطی منتشر می‌شود که جهان هم‌چنان درگیر غول کروناست. اگرچه این بیماری بر تمامی هستی ما تأثیر گذاشته و روند طبیعی زندگی را از انسان‌ها بازستانده، ما نیز در کنار آن گروه از نویسندگان و هنرمندانی در جهان ایستاده‌ایم که می‌کوشند با تولیدات ادبی و هنری خویش بار هستی را بر انسان‌ها تحمل‌پذیر گردانند. ما نیز به نوبه خویش می‌کوشیم حداقل با انتشار «آوای تبعید» گوشه‌ای از چراغ هنر و ادبیات را روشن نگاه داریم.

اؤلومو گؤزلریندن گؤردوم - (روْمان – ایکینجی بؤلوم)[1]

هاشم خسروشاهی تۆرکیه تۆرکجه­سیندن آذربایجان تۆرکجه­سینه اویغونلاشدیران: وحید ملک *** [1]

«ایتله‌مه قـحبه‌نین بالاسی!»

بونو سؤیله‌ین، قیٛرخ­بئش، اللی یاشلاریندا گؤروشن بیر قا­دین ایدی. بیر زامانلار خیٛنایلا بوْیاندیغی بللی اوْلان ماتلاشمیش، چیرک ایله یاغدان یاپیش-یاپیش اوزون ساچلاری ایللرجه حلّاج الی دَیمه‌میش یۆن کیمی دۆیون-دۆیون ایدی. اوْوودلاری، کیچیک آلما­جیق سۆموکلری داها دا بللنسین دئیه ایچری باتمیشدی. سا­رالیب ازیلمیش، یاشیلینی ایتیرمگه اۆز توتموش یاشیللیغی خاطیرلادان، چوخورلانمیش گؤزلرینده، آجی­نین کؤکو یانیب ایللر ایدی ده سؤنموشدو.

اؤلومو گؤزلریندن گؤردوم - (روْمان – بیرینجی بؤلوم)

هاشم خسروشاهی - تۆرکیه تۆرکجه­سیندن آذربایجان تۆرکجه­سینه اویغونلاشدیران: وحید ملک ***

تبریز. 1387 بهمن‌ین اوْن‌سکگیزی جۆمعه گۆنو. منیم آدیم یوسوف. تبریزین گۆنئیینده، ائله ده وارلی ساییلمایان مارالان محلّه‌سینده دؤرد مرتبه­لی بیر بینانین گیریش مرتبه­سینده اوْتورورام. مجتمعین اوْرتاق حَیَطی اوجوز چیچکلرله، سیٛسغا آغاجلارلا بزنیب. هر آدین بیر ناغیلی اوْلدوغونا گؤره یوسوف آدی­نین دا، تبریزین ده  البته بیر ناغیلی وار. من اوْ مشهور یعقوب پیغمبرین اوْغلو یوسوف دگیلم، تبریز ده کنعان دیاری دگیل. اؤزومدن هئی سوْروشموشام؛ یوسوف­ون آتاسی یعقوبا گؤره هر زامان دانیشیبلار آما نه­دن آناسیندان هئچ سؤز دئییلمه‌ییب؟

Jan 3, 2021

دربارۀ تولّدِ عیسای ناصری معروف به مسیح

دکتر ضیاء صدرالاشرافی

 سالِ نو(2021) مسیحی رابهمۀ هموطنانِ مسیحی وهمۀ مسیحیان، و تمام  کسانی که آغازسالِ نویِ مسیحی را، جهتِ شادی وبخصوص کمک   بدیگران بهانه قرارداده وجشن می گیرند، تبریک می گویم.
 
درنقدِعلمیِ سال، ماه وروزِتقویم مسیحی، به دومنبع اصلی برمیخوریم:

 اول: میراثِ رومی- میترائی، و دوم: ارثیۀ توراتی(عَهدِ قدیم)، با آیات و روایاتِ انجیلی:(عَهدِ جدید). این دومنبع  باهم، هم به رفعِ بعضی اِبهام هایِ علمی، کمک می کنند و، هم درطرحِ سئوالات جدید، ما را یاری میرسانند، ازجمله این که: درآنچه به سالِ میلادی (درنسبت به میلادِعیسی مسیح) مشهوراست، چرامَبدَءِ آن، روزِمیلادِ عیسی مسیح، یعنی: (عصرِ٢٤ دسامبر : کریسمس یا نوئل) نیست؟! راستی این چه نوع سالِ میلادی است، که درآن، میلادی، صورت نگرفته است ! 

فرقه دمکرات آذربایجان ( پروژه آزادی ناتمام ) بخش چهارم

محمد حسین یحیایی   

حکومت ملی آذربایجان زیر شدید ترین فشار های اقتصادی که از مرکز تحمیل می شد مقاومت می کرد، برخی از روشنفکران و روزنامه نگاران که رخداد های کشور را زیر نظر داشتند و آن را با مواضع و برداشت های خود تفسیر می کردند، به دفاع از نهضت آذربایجان پرداختند که خواهان رهایی دهقانان زجر کشیده از ظلم و ستم ژاندارم و مالک بود « حسن صدر » مدیر روزنامه قیام ایران در مقاله ای نوشت: نهضت آذربایجان بر یک مبنای انسانی و نجات میلیون ها بشر محروم از ظلم است، فرقه دمکرات آذربایجان به مردم تیره روز آذربایجان گفت که ما قصد نجات شما را از این همه ظلم و فشار و تعدی و فساد داریم و مردمی که در آتش بدبختی و حرمان می سوختند از این ندا استقبال کردند ( قیام ایران، شماره 383 سرمقاله ) و سرمقاله نویس روزنامه « جبهه » ارگان حزب ایران نوشت:

Jan 2, 2021

پایان جنگ قره باغ، و طرح پلاتفرم ششگانه منطقه ای

علی قره جه لو
جشن پیروزی آذربایجان پس از آزادی مناطق اشغالی و متعاقب آن، طرح برنامه "پلاتفرم ششگانه منطقه ایی" از طرف الهام علی اوف، در واقع نقشه راه تداوم صلح پایدار با مشارکت کشورهای منطقه بود، که میبایستی در مرکز توجهات قرار می گرفت. در چهارچوب این طرح که در صورت عملی شدن می تواند سرنوشت منطقه را به سود کشورهای منطقه تغییر دهد، کشورهای روسیه، ایران، ترکیه، آذربایجان، گرجستان، و "در صورت توافق" حتی ارمنستان، مشروط به دست کشیدن از ادعاهای ارضی خود بر خاک کشورهای همسایه، می توانند دست بدست هم داده و همکاری کنند. عملی شدن این طرح در گام اول بمعنی کنار گذاشتن کشورهای فرا منطقه ایی و در راس آنها آمریکا و فرانسه از دخالت و فتنه گری در منطقه است.