Jun 30, 2019

ایرانین بیر چوخ یئرلرینده اولدوغو کیمی، آذربایجاندا دا افغانلار خوش گؤرولمورلر؟...

س. سیداوالی
ابراهیم ساوالان جنابلاری نین فوتسال مسابقه سی اوچون تبریزه گلن افغانلارین حقینده یازدیغی مطلبه، قیسسا بیر باخیش!...

[بیر تورک فارسا توهین ائله ینده، دئییر: گم شو افغانی!...]

وقتیم اولاندا انترنت ده گزیب، اوخودوغوم یازیلارین ایچینده، حؤرمتلی ابراهیم ساوالان ین یازدیغی قیسسا مطلبلرین اؤز یئری وار.
اونون بوتون فیکیرلری ایله راضی لاشماسامدا، قیسسا و دولغون یازیلارینی اوخویوب و بعضی لرینی ده تلگرام دا آپاردیغیم " اورادان- بورادان" صفحه سینده دوستلاریم و اوخوجولاریم ایله پایلاشیرام.

Jun 25, 2019

انتخابات استانبول آغاز یک پایان

محمد حسین یحیایی


استانبول یکی از شهر های مهم و تارخ ساز جهان است، با فتح استانبول در سال 1453 از سوی سلطان محمد فاتح فصل نوینی در تاریخ جهان آغاز شد، فرهنگ شرق و غرب درهم آمیخت و زمینه ساز عصر روشنگری در غرب بویژه در ایتالیا شد که کاتولیسم بر آن حاکم بود، در استانبول پایه های امپراتوری بزرگ عثمانی پی ریزی شد که با صعود و سقوط اش جهان را تحت تاثیر خود قرار داد و در نهایت با پایان جنگ جهانی اول عمرش به پایان رسید و در خرابه های باقی مانده از آن جمهوری نوین ترکیه شکل گرفت و پایتخت آن هم از استانبول به آنکارا منتقل یافت، هرچند مدتی استانبول از چشم سیاستمداران ترکیه افتاد ولی بار دیگر موقعیت پیشین خود را باز یافت و این بار با داشتن بنادر بزرگ و دریایی که آسیا و اروپا را از هم جدا می کند به پایتخت اقتصادی ترکیه تبدیل شد

شیفتگی تا سرحد جنون یا مجانین زبان فارسی

احمد رحیمی

در کشاکشی که آمریکای ترامپ را با ایران رهبر معظم انقلاب اسلامی روبرو قرار داده، من یاد دوران کودکی خودم افتادم که یکی از خاطرات آن در مشاهده‌ی گربه‌هایی بود که در فصل خنک‌تر شدن هوا به مئرنُو می‌افتادند و دو گربه نر با دم بالا رفته، روی هره‌ی خانه ما با یکی از همسایه‌ها، بفاصله یکی دو پا از هم چنگ و دندان نشان داده، و بیشتر قشقرقی به راه انداخته و پنجولی به هوا  می انداختند و گاهی تا نیمساعتی این رجزخوانی ادامه می ‌یافت و غالباً هم بدون در گیری، هر کدام به راه خود میرفتند.

Jun 14, 2019

«طرح بسندگی زبان فارسی در سنجش سلامت» فاشیستی بیر پروژه دیر

س. حاتملو

سون زمانلاردا آموزش- پرورش وزیری نین‌ معاونی رضوان حکیم زاده خانیم، فاشیستی بیر طرحی اورتایا آتمیشدی. بو طرح ین آدی " بسندگی زبان فارسی در سنجش سلامت" دی.

بو خانیم، سئرچه نی بویویوب، بولبول یئرینه جماعته ساتماق اوچون، بو فاشیستی طرحه «انسانی» بیر دون گئیدیرمه یه چالیشاراق، دانیشیقلاریندا، غیر فارس اوشاقلارین درس اوخومالارینا کمک لیک ده ن سؤز آچیر.
بیلدییینیز کیمی بیر چوخ اؤلکه لرده، او جمله ده ن ایراندا، اوشاقلار مدرسه یه باشلامادان- اونلارین ذهن و جسم قابلیتلرینی و ممکن اولان معلولیت لرینی یوخلاماق اوچون - بیر تست کئچیرمه لیدیلر.

Jun 13, 2019

از صلاحیت اظهار نظر فدرالیستی تا شیرازه ادبیات سجل احوالی

احمد رحیمی 
گفته‌اند برخی معتقدند که دوران و زمانه  بدون وجود امام و پیغمبری نمیتواند دوام بیاورد و لاجرم امام زمان و حضرت خضر  برای این تداوم  در حیات هستند و از انظار غایب. یکی فقط در خواب به دیدار مؤمنان میاید و دیگری در بیابان به  استمداد درویشان. بدین ترتیب برحسب این اعتقاد وجود آنان ضامن استمرار دوران است.

فدرالیسم محمد خاتمی، واقع گرایی یا فریبکاری

محمد حسین یحیایی

از مدت ها پیش بحران ساختاری و ناتوانی رژیم در اداره و مدیریت جامعه و چالش های روز افزون آن مورد بحث محافل گوناگون داخلی و خارجی قرار گرفته است و هر کدام در راستای گسترش منافع خود خواهان بر قراری رژیم دلخواه خود هستند که گاهی با منافع توده های مردمی بویژه واحد های ملی و خواسته های سیاسی و اقتصادی آنان همسویی و همخوانی ندارند. رژیم ولایت نگران از آینده خود تا کنون به همه ابزار ( فریب، تهدید، سرکوب، زندان، کشتار، استفاده از باور های دینی و مذهبی، دلبری و... ) دست زده تا پایه های سست خود را مقاوم سازد، ولی هر روز با ناکامی بیشتری روبرو شده، ریزش و رویگردانی مردم از رژیم بقدری گسترش یافته است که فروپاشی آن از سوی خودی ها هم قابل پیش بینی است،