Feb 11, 2017

پن سوئد از نخست وزیر سوئد خواست تا در سفر خود به ایران خواهان آزادی بدون قید و شرط نرگس محمدی شود!

پن سوئد
پن سوئد

استکهلم 8 فوریه 2016

در آستانه‌ی سفر نخست وزیر سوئد، اِستفان لوون به ایران در تاریخ 11 و 12 فوریه، پن سوئد نگرانی بسیار عمیق خود را در رابطه با تحولات جاری در ایران اعلام می‌دارد. در چند دهه اخیر اصول اولیه‌ی حقوق بشر در ایران پیوسته نقض شده‌است و آزادی بیانِ بشدت محدودشده نیز همواره زیرضربه‌ی حملات تازه‌ای است.
ما انتظار داریم که نخست وزیر و هیئت همراش در این سفر از فرصت استفاده کرده و موضوع نقص حقوق بشر را مطرح نموده و مسئولیت ایران را برای پایان دادن به نقض حقوق بشر در گفتگوهای خود گوشزد کنند.

بسیار مهم است که نتیجه‌ی این سفر به چشم‌پوشی در نقص و تجاوز مداوم به حقوق بشردرایران نیانجامد. مورد مشخصی که بایستی مطرح شود، آزادی بی قید شرط روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر نرگس محمدی از زندان در تهران است .
در گزارش فریموس، سازمان بین‌المللی مستقلی که برای آزادی ابرازِ هنر تلاش می‌کند، از ایران به عنوان یکی از کشورهایی نام‌برده که بیشترین خشونت علیه آزادی ابراز هنر را در سال 2016 داشته است.(در گزارش زیر به بصورت مشخص و ذکر جزییات و با ارائه آماربه این موارد اشاره شده است). http://freemuse.org/artunderthreat2016/iran).
از جمله نقض آزادی حقوق هنرمندان و به عنوان نمونه حقوق خوانندگان و نوازندگان زن که بعد از انقلاب اسلامی 1979 نتوانسته‌اند موسیقی خود را تولیدکرده و به تنهایی در برابر تماشاچیانان مرد و زن بخوانند.
آزادی نشر و بیان در ایران نقض می‌شود. نویسندگان و روزنامه‌نگارانِ ناراضی به خاطر آثارشان سانسورمی‌شوند، تهدیدشده، دستگیر می‌شوند و زندانی می‌گردند. اخطارها و تهدید به محاکمه موجب خودسانسوری می‌شود. حتی نزدیکان و خویشاوندان روزنامه نگارانِ خارج از ایران نیز مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرند. مقامات ایران، به غیر از دستگیری ها و تحدید آزادی بیان، غالبا با ارائه اتهامات مبهمی چون «اقدام علیه اسلام» یا «سمپاشی علیه حکومت» استفاده می کنند.
از بین موارد بسیاد می‌توان به موردِ روزنامه نگار حسین موحدی اشاره کرد که در گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز درج شده است. موحدی در تاریخ 14 ژانویه سال جاری محکوم به چهل ضربه شلاق در شهر نجف آباد به اتهام نشر دروغ شده است. فعال دانشجویی، آرش صادقی که در اعتصاب غذای 72 روزه خود خواهان ملاقات با همسر خود گلرخ ابراهیمی شده بود، محکوم به شش سال زندان به خاطر رمانی منتشر نشده، شده بود که ماموران امنیتی در آپارتمان وی یافته بودند. مقامات دولتی پس از مدتی آنها را از زندان آزاد کرده اما پس از چند روز دوباره به زندان بازگردانده شدند.
خبرنگاران بدون مرز در ادامه‌ی گزارش خود خبر از زندانی بودن 24 نویسنده و روزنامه نگار در ایران داده‌اند(https://rsf.org/sites/default/files/rsf_2016-en_0.pdf)
که در بین این اسامی نام نرگس محمدی روزنامه‌نگار مستقل و فعال حقوق بشر نیز دیده می‌شود که در سال 2009 دستگیر و به خاطر تلاش‌های صلح طلبانه و حقوق بشری خود به 11 سال زندان محکوم شده است. او در سال 2013 با سپردن ضمانت آزاد شد(به دلایل پزشکی) و پس از آزادی به فعالیت‌های خود ادامه داه از جمله جلسه و ملاقاتی با خانم کاترین آشتون مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفارت اتریش در ایران داشت و هدف او از این ملاقات بحث در باره حقوق بشردر ایران بود. پس از این نشست، فشار و اذیت و آزار و بازجویی از سوی ماموران امنیتی بر او شدت گرفت. در ماه مه 2015 او دوباره به خاطر تاسیس کمپین "لغو گام به گام اعدام" دستگیر و زندانی شد. او امروز بدون دسترسی به خدمات درمانی مورد نیاز و تماس با فرزندان و همسرش در زندان اوین در تهران بسر می برد.
. http://www.pen-international.org/…/iran-take-action-for-na…/

جایزه‌ی پر آنگر جهت تلاش برای حقوق بشر در سال 2011 به نرگس محمدی تقدیم شد و او عضو افتخاری پِن سوئد نیز هست.
کوشش برای حقوق بشر جرم نیست و بر همین اساس است که پن سوئد معتقد است که نخست وزیر اِستفان لوون بایستی در ملاقات خود با رئیس جمهور حسن روحانی خواستار آزادی فوری نرگس محمدی شود.
آنّا اینگوارسون
دبیرکل
اولا لارشمو
رئیس هیئت مدیره
اولا والین
منشی بین‌المللی
آنیکا تور
کمیته‌ی نویسندگان در بند
متن سوئدی:

No comments:

Post a Comment