Oct 10, 2019

توافق با آمریکا .... !

عصمت اؤز چلیک - ترجمه ی:  علی قره جه لو

نماینده ویژه آمریکا "جفری" در آنکارا بود.  پیشنهادهایی که آورده بود تطمین کننده نبود.  دیپلماسی تلفن ادامه یافت.  بدنبال آن هیئتی دیگر آمد.  در "وزارت دفاع ملی" (MSB) اجلاس پشت اجلاس برگزار شد، هر روز 7 - 6 ساعت و سه روز ادامه داشت.  "محمتجیک" در مرز منتظر دستور است، در حالی که تنها درد  آمریکا حفاظت از پ - ک - ک است.  (1)
بیانیه
در پایان اجلاس اعلام شد که که بیانیه ای صادر خواهد شد.  ولی، صدور بیانیه ساعت ها طول کشید.  آنهایی که در مذاکرات بین المللی شرکت کرده اند می دانند که اگر صدور بیانیه تاخیر کند به معنی وجود اختلاف است.  بالاخره، بیانیه عصر همان روز صادر شد، ولی باز تطمین کننده نبود.

مرکز عملیات مشترک
اعلام شد که با آمریکا مرکز عملیات مشترک بوجود خواهد آمد.  این وضعیت اذهان همه را مغشوش کرد.  در شرق فرات، چه کسی،  پ - ک - ک را مسلح می کند؟  آمریکا.  چه کسی لوله تفنگ را به سمت ترکیه هدف گیری کرده است؟  آمریکا.  چه کسی  به پ - ک - ک/  پ - ی- د (PKK/PYD) "پیاده نظام من" می گوید؟  آمریکا.  پس اینکار چگونه عملی خواهد شد؟
نیت آمریکا
آمریکایی ها به دوستان نزدیک شان نیت خود را بیان می کنند.  خلاصه اش چنین است:  "ترکیه در شرق فرات نیز مانند "ادلیپ" ایستگاههای کنترل و نظارت برپا کند، و سربازان آمریکایی بین ترکیه  و پ - ک - ک/ پی- ی - د  (PYD) مستقر شوند.  پ - ی - د  رابطه خود با  پ - ک - ک را قطع کند، و ترکیه نیز مستقیما با پ - ی - د ارتباط برقرار کند.  بدین ترتیب به دوران 2015  برگردد.  (دورانی که داود اوغلو صالح مسلم رادر ترکیه پذیرفت)  و آمریکا امنیت دو طرف را تضمین کند.   در مقابل، آمریکا در تحریم ترکیه اصرار نورزد ....  !!
آنهایی که ذهن شان مغشوش است
در این میان عده ای که ذهن شان (!)  هنوز هم مغشوش است، وجود دارند.  منطق آنها:  آمریکا نباید سوریه را ترک کند.  چرا؟  "زیرا اگر آمریکا سوریه را ترک کند، ترکیه در مقابل روسیه تضعیف می شود".  در واقع، نظرات آمریکا در قالب نظرات "وطنی" عرضه می شود.  انگار که آنها "آخرین بهانه" های آمریکا هستند.  ترکیه، دیگر تحمل تکرار اشتباهات گذشته را ندارد.
آنها سبب می شوند که آمریکا ماندگار شود 
ژنرال بازنشسته "نجاتی اؤزگن" (Necati Özgen)  فرمانده سابق آکادمی های جنگ ترکیه، کسی که خود از فرماندهان"عملیات چلیک" (Çelik Harekatı)  بوده، و در دوران "نیروی چکش" (Çekiç Güç) آمریکا در منطقه انجام وظیفه کرده، و مورد هدف "نیروی چکش" بود.  ژنرال اؤزگن در هلی کوپتری که همراه  ژنرال "اشرف بیتلیس" بود، توسط هواپیماهای آمریکایی مورد سؤقصد نیز قرار گرفته بود.  ژنرال اؤزگن، هم آمریکا، و هم طرح های آمریکا در منطقه را بسیار خوب می شناسد.  از ژنرال اؤزگن در مورد مذاکرات ترکیه با آمریکا درباره  شرق فرات پرسیدم.  او از این مذاکرات خشنود نبود، و اعتراضات خود را چنین خلاصه کرد:
"آمریکا، هیچ مشروعیتی در منطقه ندارد.  ولی ما با او توافق نامه امضاء کرده و اسباب مشروعیت آمریکا را فراهم می کنیم.  این وضعیت سبب می شود تا آمریکا در سوریه ماندگار شود.  هدف آمریکا تاسیس یک دولت دست نشانده کردی در شمال شرق سوریه است.  حال این دولت چند کیلومتری هم از مرز ترکیه فاصله داشته باشد، تغییری در واقعیت نمی دهد.  آمریکا تلاش می کند تا زمان بیشتری بدست آورد.  آمریکا برای "امنیت اسرائیل" به هر کاری دست می زند.
آمریکا به موضع دشمنانه خود علیه ترکیه  هم در شرق فرات، و هم در شمال عراق ادامه می دهد.  بهترین جواب علیه موضع دشمنانه آمریکا همکاری با سوریه است.  شرق فرات، خاک سوریه است.  بجای آمریکا باید با حکومت سوریه توافق کنیم.  توافق با آمریکا  سبب آسیب های دیگری نیز می شود.  "روند آستانا" آسیب می بیند.  ترکیه باید بسیار هوشیار باشد"
آیا فرمانده اؤزگن در نگرانی های خود محق نیست؟  آیا آزموده را آزمودن خطا نیست؟

توضیحات مترجم:
1)   جیمز فرانکلین جفری، سفیر سابق آمریکا در ترکیه.  نماینده ویژه آمریکا در مسائل سوریه، و رهبر ائتلاف جهانی علیه داعش است. 
2)  "نیروی چکش" Hammer Power  نیروی ویژه ارتش آمریکا بود، که از آوریل 1991 تا دسامبر 1996 به بهانه دفاع از کردها در مقابل حکومت صدام حسین در شمال عراق مداخله کرد، این مداخله نهایتا به خود مختاری کردهای شمال عراق تحت حمایت آمریکا انجامید.  "عملیات چلیک"  Operation Steel عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق (20 مارس 1995 - 4 مه 1995) برای سرکوب نیروهای پ - ک - ک که تحت حمایت آمریکا در شمال عراق لانه کرده بودند،انجام گرفت.  "اشرف بیتلیس"  فرمانده نیروهای ژاندارمری ترکیه، ارتباط  و کمک های تجهیزاتی، لوجستیک ... آمریکا به پ – ک – ک در شمال عراق را افشاء کرد.  ژنرال بیتلیس بر اثر انفجار در هلی کوپترش کشته شد.  تحقیقات بعدی نشان داد که ژنرال بیتلیس قربانی سؤقصد آشکار سیا شده است.
لینک اصل مقاله:
https://www.aydinlik.com.tr/abd-ile-anlasmak-ismet-ozcelik-kose-yazilari-agustos-2019 


No comments: