May 26, 2019

دهمین شماره "آوای تبعید" منتشر شد

اسد سیف

دهمین شماره "آوای تبعید" ویژه داستان و داستان‌نویسی است. در این مجموعه 26 داستان و 13 مقاله در رابطه با داستان‌نویسی آمده است. این شماره از "آوای تبعید" را نمایشگاهی از کارهای بهروز حشمت، هنرمند مجسمه‌ساز ایرانی ساکن اتریش، کامل می‌کند.


"آوای تبعید" را می‌توانید در این آدرس (http://avaetabid.com/?p=867) و یا از سایت آن دانلود کنید. آنان که مشتاق خواندن آن بر کاغذ هستند، می‌توانند از سایت "آمازون" آن را خریداری نمایند.

May 12, 2019

بئله دیگ، بئله چغندر - چنان رئیس جمهوری باید چنین اپوزیسیونی داشته باشد.

س. حاتملو
رئیس "جمهور امید و تدبیر" چند روز قبل بعد از تحریمهای اخیر آمریکا، با زبان تهدید به اروپائیان گفته است:
کشورش با پذیرش پناهجویان و مهاجران مانع از حرکت "سیل مهاجرین" به سوی اروپا شده است.
او به قدرت‌های اروپایی هشدار داده است که با برآورده نشدن منافع ایران در قالب توافق هسته‌ای، ایران نمی‌تواند هزینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، مسایل امنیتی و پذیرش پناهجویان را بپردازد؛ مسایلی که با امنیت اروپا ارتباط دارند.

May 9, 2019

بیانیه‌ی انجمن جهانی قلم - در اعتراض به محاکمه‌ی اعضای کانون نویسندگان ایران

انجمن جهانی قلم

انجمن جهانی قلم (پن) نگرانی عمیق خود را درباره‌ی محاکمه ی نویسندگان ایرانی، بکتاش آبتین، رضا خندان (مهابادی) و کیوان باژن اعلام می‌کند. این محاکمه در شعبه‌ی ۲۸ «دادگاه انقلاب» در دو روز پیاپی برگزار شد، دادگاه آقای آبتین در ۲۷ آوریل و آقایان خندان (مهابادی) و باژن در ۲۸ آوریل ۲۰۱۹. اتهام‌های هر سه نویسنده عبارت‌اند از «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی».

May 8, 2019

انتخابات و مسئله کرد در ترکیه

علی قره جه لو

اشاره:  مقاله ای با عنوان "انتخابات محلی و آینده سیاسی ترکیه" از این نویسنده در سایت ایران گلوبال انتشار یافت.  آقا و یا خانمی با نام مستعار "آشچی" کامنتی در ذیل مقاله نوشته و در چند مورد ایرادی به مقاله گرفتند.  از آنجایی که پاسخ گویی به ایرادات ایشان  در بخش کامنت ها نمی گنجید، و احتیاج به توضیحات بیشتری داشت، ترجیح دادم مقاله ی دیگری، که در واقع می شود آنرا بخش دوم مقاله قبلی تلقی کرد، بنویسم.  ضرورت دارد تاکید کنم، این نوشته نه صرفا پاسخ گویی به ایرادات ایشان، بلکه بطور کلی به دیدگاه هایی است که در فضای مجازی ایرانی، در مورد ترکیه، و بویژه در مورد مسئله کرد، در ترکیه رایج است، می باشد.

May 2, 2019

ایران فعالان حقوق کارگران و معلمان را از زندان آزاد کند

سازمان عفو بین الملل

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار یک بیانیه به مناسبت روز جهانی کارگر گفت مقامات ایرانی باید فورا و بدون قید و شرط کارگران و سایر فعالانی را که به خاطر شرکت در اعتراضات و اعتصابات صلح‌آمیز و یا اعمال دیگری که در چارچوب حق آزادی بیان، اجتماعات و گردهمایی صلح‌آمیز قرار می‌گیرند بازداشت شده‌اند، آزاد کنند.
سازمان عفو بین‌الملل با انتشار یک بیانیه به مناسبت روز جهانی کارگر گفت مقامات ایرانی باید فورا و بدون قید و شرط کارگران و سایر فعالانی را که به خاطر شرکت در اعتراضات و اعتصابات صلح‌آمیز و یا اعمال دیگری که در چارچوب حق آزادی بیان، اجتماعات و گردهمایی صلح‌آمیز قرار می‌گیرند بازداشت شده‌اند، آزاد کنند.

سایه روشن‌های کودکی و نوجوانی مرجان؛ به یاد «مرضیه احمدی اسکویی»/ یادداشت دوم

سودابه

فروردین ماه سال ۱٣۲۴ «حسنیه» و «صادق» در کوچه اوجوزلو، خانه پلاک ۱۵۲۷ شهر اسکو از توابع تبریز، صاحب فرزند دختری به نام مرضیه می‌شوند. این دومین دختر از سه دختر حسنیه و صادق است. دختری که در مدت کوتاهی آنچنان محبوبیتی برای خود دست و پا می‌کند که دوستانش او را «مرجان»، که کوتاه شده‌ی «مرضیه جان» است، صدا می‌زنند.
کودکی مرجان در شهری می‌گذرد که مثل همه‌ی چیز‌های دیگر دلبسته‌اش نیست، اما بیشتر روز‌های زندگی و خاطرات کودکی‌اش در آن گذشته است.